با بلقیس روشن ( معترض پیمان ) بیرون از جرگه چه برخوردی شد ؟

بلقیس روشن عضو مجلس سنا، معتقد است که امضای توافقنامه امنیتی با امریکا، به معنی فروش افغانستان و شریک شدن امریکا با خاک کشور است.

به گزارش خاورمیانه، بعد از توافق حکومت های کابل و واشنگتن بالای مواد توافقنامه امنیتی، لویه جرگه مشورتی با حضور بیش از ۳۰۰۰ نماینده از سراسر کشور برای بحث، تائید و رد این توافقنامه روز پنج شنبه هفته گذشته در کابل آغاز شد.

این توافقنامه از ابتدا، مخالفان و موافقان زیادی در کشور داشت که هرکدام نظرات ویژه خود را داشتند. بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس سنا در گفت و شنود با خاورمیانه اظهار داشت از ابتدا با این توافقنامه مخالف بوده و آن را به صلاح کشور نمی دانسته است.

به گفته وی، «امضای توافقنامه امنیتی با امریکا، به معنی فروش افغانستان و شراکت امریکا در خاک کشور است.»

به باور بانو روشن، افغانستان در شرایطی نیست که با کشورهای دیگر پیمان ببستد؛ زیرا در حال حاضر، افغانستان از هر لحاظ وابسته به امریکا است و قرارداد با این کشور نیز به معنی شراکت امریکا با خاک افغانستان است.

در عین حال، این عضو مجلس سنا در مورد نامه بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا برای توافقنامه امنیتی به رئیس جمهور کرزی، ابراز تردد کرده و می گوید که این نامه که به گفته رئیس جمهور کرزی ساعت ۸ صبح به وی روان شده، معلوم نیست ضمیمه قرارداد است یا به خاطر ترس آقای کرزی، داده شده است.

از سوی دیگر، بانو روشن، توافقنامه امنیتی با امریکا را همسان با معاهده گندمک و دیورند می داند و اظهار داشت که این توافقنامه با معاهدات گذشته هیچ فرقی ندارد.

با این حال، بلقیس روشن، در روز اول لویه جرگه و در زمان صحبت های رئیس جمهور کرزی، به مخالفت پرداخته و در صحن علنی به مخالفت با توافقنامه امنیتی پرداخت که نیروهای امنیتی وی را به زور از صحن جرگه بیرون کردند.

در همین رابطه، بانو روشن به خاورمیانه گفت :«دیروز اعتراض کردم؛ اما گویا رئیس جمهور خوش ندارد که با آن (توافقنامه) مخالفت شود، بعد از شنیدن گفته های رئیس جمهور و یادآوری بسیاری از موارد توافقنامه، مطمئن شدم که این توافقنامه به معنی فروش افغانستان است و بیشتر از آن تحمل کرده نتوانستم.»

به گفته وی، نیروهای امنیتی از خود حکومت بوده و اتهامات زیاد هم بعد از مخالفت وی به او وارد شده است. بر اساس اظهارات منبع، نیروهای امنیتی وی را به زور بیرون کردند؛ اما مورد لت و کوب قرار نداده اند.

به باور وی، حکومت نمی خواهد صدای مخالف را بشنوند و به همین منظور، نیروهای امنیتی با بی ادبانه وی را از صحن جره بیرون کرده اند. از سوی دیگر، این سناتور از نشرات تلویزیون ملی انتقاد کرده و گفت که این رسانه ملی، برخلاف آزادی بیان، گفته های وی را کامل نشر نکرده و در زمان اعتراضاتش، صدای وی خاموش شده است.

لویه جرگه مشورتی در مورد توافقنامه امنیتی با امریکا، روز یکشنبه به پایان می رسد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *