با احتکارکنندگان مبارزه می‌شود؟

با آنکه مردم با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در روزهای اخیر با افزایش سرسام‌آور قیمت مواد خوراکه روبرو شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یک بوجی آرد از سوی شماری از کسبه‌کاران با افزایش در حدود ۱۰۰درصدی به قیمت ۲۵۰۰ افغانی به فروش رسید.

نکته قابل توجه، افزایش قیمت در کمتر از ۱۲ ساعت بود که با هجوم مردم به دوکان‌ها از ترس مشکلات برای ویروس کرونا بود.

اما حالا وزارت امور داخله اعلام کرده است که به صورت جدی با احتکارکنندگان مبارزه می‌کند.

این وزارت گفته است که پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، شماری از تاجران مواد ارتزاقی، مواد اولیه و مصرفی را در بازارهای کشور احتکار نموده و قصد دارند این مواد را به بهای بلند در بازار به فروش برسانند.

در خبرنامه وزارت داخله آمده است که این عملکرد خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی بوده و در کود جزا نیز این عمل جرم پنداشته شده است.
مطابق ماده ۸۰۰ کود جزا (شخصی که به مقصد سودجویی بیشتر یا فروش نرخ بلندتر از قیمت رقابتی مواد اولیه، ارتزاقی و مصرفی مورد نیاز عامه را پنهان کند یا از عرضه مواد مذکور امتناع ورزد یا مانع عرضه آن توسط سایر اشخاص گردد مشروط براینکه مواد احتکار شده منجر به کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها در بازار شود، مرتکب جرم احتکار شناخته شده، مطابق احکام این فصل، مجازات می‌گردد.)
ماده ۸۰۲ کود جزا نیز تاکید کرده است (شخصی که مرتکب جرم احتکار گردد، علاوه بر مصادره مواد احتکار شده به حبس قصیر نیز محکوم می‌گردد.)

به همین منظور وزارت داخله به منسوبین پولیس هدایت داده تا با آن‌عده از افرادی که دست به احتکار مواد ارتزاقی، مواد اولیه و مواد مصرفی می‌زنند، مطابق به قانون برخورد جدی نمایند.

وزارت داخله از مردم خواسته است که در صورت مشاهده موارد احتکار، به شماره ۱۱۹ پولیس تماس بگیرند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *