بایدن: افغانستان هیچ زمانی کشور متحد نمی شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا می گوید که افغانستان در هیچ زمانی به یک کشور «یکپارچه» و «متحد» تبدیل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جو بایدن، یکی از نامزدان حزب دموکرات در مناظره تلویزیونی اظهار داشت که «کاملاً مخالف مفکورۀ ملت سازی در افغانستان بودم. تنها کاری که باید انجام بدهیم رسیدگی به تروریزم در آن منطقه است.»

معاون رئیس جمهور پیشین امریکا در این مناظره میان‌ حزبی تاکید کرد که امکان متحد ساختن افغانستان به هیچ وجه وجود ندارد و این کشور به هیچ صورت «یکپارچه» نمی شود.

این اظهارات بایدن با واکنش های زیادی روبرو شده است.

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور غنی در حساب توئیتر خود نگاشته است «افغانستان به ملت سازی نیازی نداشت و از قبل کشور یک ‌پارچه بود».

وی با تشکر از تمامی کمک های امریکا تاکید کرده است که «ما برای قرن هاست که یک ملت استیم، نیاز نداشتیم که شما ما را به کشور یک‌ پارچه مبدل کنید.»

در عین حال، لطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گوید که اگر افغانستان و نظام های سیاسی مسلط بر آن راه و رسم گذشته‌ دولتداری و کشورداری را ادامه دهند به طور قطع نمی ‌توان این کشور را متحد و یک پارچه ساخت و دولت – ملت تشکیل داد.

وی در صفحه فیس بوکش آورده است که «اما اگر حلقات شوونیستی از انحصارطلبی دست بردارند و تنوع قومی و فرهنگی افغانستان/خراسان را بپذیرند و احترام بگذارند و نظام دموکراتیک فدرال را برای افغانستان و سامان دادن این جامعه برقرار نمایند، هم اتحاد و یکپارچگی به دست می‌ آید و هم دولت – ملت تشکیل می‌ شود».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *