حمایت بانوی اول افغانستان از ممنوعیت حجاب در فرانسه

رولا غنی “بی بی گل” همسر رئیس جمهوری افغانستان، از ممنوعیت حجاب (برقع) در اماکن عمومی فرانسه حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رولا غنی همسر رئیس جمهور جدید افغانستان است او پس از پیروزی همسرش اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری، لقب بانوی اول افغانستان را به خود اختصاص داد.

رولا غنی؛ در گفت‌وگوی با خبرگزاری فرانسه گفته‌ است که با سیاست دولت فرانسه مبنی بر ممنوع کردن استفاده از برقع و نقاب برای زنان، “کاملا موافق” است.

دولت فرانسه در سال ۲۰۱۱، پوشیدن روبنده کامل را برای زنان در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد که این تصمیم بحث‌های زیادی را در ارتباط با آزادی‌های مذهبی به راه انداخت.

خانم غنی گفته که این نقاب‌ها مانند پرده‌ای است که قدرت دید زنان را محدود می‌کند.

رولا تاکید کرده است که این روبندها یا نقاب‌ها و برقع‌ها مانند پرده هستند و جلوی دید زنان را می‌گیرند و رفت و آمدشان را با مشکل مواجه می‌سازند.

استفاده از پوشش برقع در کشورمان نیز معمول است و بسیاری از زنان از آن استفاده می‌کنند اما خانم غنی در این مصاحبه به این مساله اشاره‌ای نکرده است.

خانم غنی که لبنانی الاصل است در اواخر دهه ۶۰ میلادی دانشجوی دانشگاه ساینس پو در پاریس بوده و مدتی نیز به عنوان خبرنگار آژانس فرانس پرس در بیروت مشغول کار بوده است.

او چندی پیش نیز در یک مصاحبه، به مسیحی بودن خود افتخار کرده و زنان افغانستانی را نیز به گرویدن به دین مسحیت تشویق میکند.

رولا غنی در پاسخ به این سوال که آیا مسیحی بودن شما مشکلی برای ایفای نقش همسر ریاست جمهوری کشوری با ترکیب بیش از ۹۹ درصد مسلمان ایجاد نخواهد کرد گفت: مسیحی بودن من جرم نیست اگر چه من از طرف مادری به نوعی یهودی محسوب می شوم.

وی اضافه کرد: به اعتقاد من بانوان افغانستان تحت فشار به دین اسلام گرویده اند چون راه دومی نداشته اند. اگر آیین مسیحیت به خوبی برای آنان تشریح شود، شک ندارم بیش از نیمی از آنان به این دین خواهند گروید.

خانم اشرف غنی ادامه داد: من در طول ده سال گذشته از فعالیت برخی گروه های تبشیری مسیحیت در مناطق مرکزی، شمال و کابل به صورت غیرمستقیم حمایت هایی داشته ام. در صورت حضور در کاخ ریاست جمهوری به طور حتمی این کار را گسترش خواهم داد تا مردم افغانستان بدانند مسیحیت آن چیزی نیست که ملاها در مغز آنان وارد کرده اند.

وی زنان افغانستان را به آزادی تشویق کرده گفت: آزادی زنان به قدری شیرینی خواهد داشت که به خودی خود، موضوع مسیحی بودن من حل خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *