بازداشت یک شکنجه گر امریکایی در جنوب افغانستان

 مقامات ارشد در ولایت جنوبی قندهار افغانستان می‌گویند، که  آنها یک مامور امریکایی را که به شدت در شکنجه و قتل شهروندان افغان نقش داشته، بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، مقامات ولایت قندهار گفتند این شهروند امریکایی که اصلیتی افغانی دارد، دیروز در منطقه عینه مینه در جنوب ولایت قندهار افغانستان بازداشت شده است.

احمد جواد فیصل سخنگوی والی قندهار  گفت شواهد و مدارک موجود نشان می‌دهد که این مظنون به همراه نیروهای امریکایی مرتکب چندین مورد شکنجه و جنایت علیه غیر نظامیان در ولایت وردک افغانستان شده است.

این در حالی است که چند هفته پیش، بازرسان افغان مدارک مهمی به دست آوردند مبنی بر این که نیروهای ویژه امریکایی در ماه فوریه در آدم ربایی، شکنجه و کشتار غیر نظامیان افغان در ولایت میدان وردک نقش داشته‌اند.

این بررسی ها پس از شکایت ساکنان محلی به گروه های حقوق بشر درباره ترور ماه های اخیر توسط کماندوهای امریکایی و نیروهای مسلح افغان علیه غیرنظامیان صورت گرفت.

ساکنان محلی گفتند صدها خانواده به خاطر آزار و اذیت و شکنجه یگان های نظامی تحت پشتیبانی امریکا، در ماه های اخیر خانه های خود را در این ولایت ترک کرده‌اند.

فرماندهی ناتو که از پشتیبانی نیروهای امریکایی برخوردار است، به مدت چند ماه نسبت به شکایت های ساکنان این منطقه درباره سوء استفاده نیروهای امریکایی از آنان، بی توجه بود.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان به دنبال بررسی های صورت گرفته و به دست آمدن مدارکی درباره شکنجه و کشتار غیر نظامیان افغان، به نیروهای ویژه امریکایی دستور داده است تا فورا از این ولایت عقب نشینی کنند.

کرزی همچنین نیروهای مسلح افغانستان را از طرح درخواست کمک حمله هوایی از نیروهای ناتو منع کرده است. در ماه های اخیر صدها غیر نظامی افغان در حملات هوایی نیروهای تحت امر امریکا در مناطق مختلف افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

شمار تلفات غیر نظامیان یکی از علل اختلاف میان دولت افغانستان و نیروهای خارجی تحت فرماندهی امریکایی شده است و این مسئله موجب افزایش احساسات ضد امریکایی در میان افغان ها شده است.

امریکا و متحدانش دوازده سال  پیش  به عنوان بخشی از جنگ به اصطلاح واشنگتن علیه تروریسم به افغانستان لشکرکشی کردند. در این حمله طالبان از قدرت به زیر کشیده شد اما با وجود حضور هزاران نیروی نظامی خارجی در افغانستان، ناامنی و بی ثباتی در سراسر این کشور موج می‌زند..

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *