موسی زی: افغانستان از طریق دفتر قطر با هیچ کس در تماس نخواهد شد

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور، می گوید: هند یکی از نزدیک ترین دوستان افغانستان است و اولین موافقت نامه همکاری های استراتیژیک دراز مدت را دولت افغانستان با جمهوری هند در اکتوبر سال ۲۰۱۱ به امضا رساند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، بر اساس این موافقت نامه همکاری های استراتیژیک دراز مدت، کشورهند در آموزش و تقویت نیروهای امنیت ملی افغانستان همکاری می کند.

موسی زی در یک نشست خبری در کابل گفت: امیدوار هستیم که این همکاری های کشور در بخش های مختلف نه تنها ادامه پیدا کند بلکه توسعه یافته و رابطه افغانستان با هند همیشه یک رابطه مستقل بوده باشد.

آقای موسی زی می گوید: تا کنون در باره حضور عساکر امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان به صورت رسمی در هیچ سطحی با دولت افغانستان مطرح نشده است و مذاکرات دو جانبه روی موافقت نامه امنیتی تا به هنوز در حالت تعلیق است و هر زمانی که رئیس جمهور کرزی تصمیم بگیرد این مذاکرات از سر گرفته می شود.

وی در بخش از صحبت هایش خاطرنشان کرد که هر گونه تلاش هایی که در راستای صلح در افغانستان صورت میگیرد، باید تحت رهبری دولت افغانستان باشد و در غیر آن صورت نتیجه مثبت برای مردم افغانستان نخواهد داشت.

او گفت: ما همیشه گفته ایم که مقامات امریکایی میتوانند مستقیماً با طالبان در باره رهایی اسیر شان با طالبان تماس بگیرند اما هر گونه مذاکرات صلح افغانستان با طالبان تنها و تنها میتواند از طرف شورای عالی صلح صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که تا هنوز در مورد مسدود شدن دفتر طالبان در قطر به دولت افغانستان کدام خبر رسمی نرسیده است اگر این دفتر در تطابق با اصول و شرایطی و ضمانت هایی که برای دولت افغانستان داده شده بود، فعالیت کند، دولت افغانستان از طریق این دفتر با نمایندگان با صلاحیت طالبان وارد تماس و مذاکرات مستقیم خواهد شد.

وی افزود، تا زمانی که دفتر ایجاد شده در قطر در تطابق با اصول و شرایط فعالیت نکند، دولت افغانستان از طریق این آدرس با هیچ کس درتماس نخواهد شد چرا که ایجاد دفتر در تناقض صریح با ضمانت های تحریری بود که به دولت افغانستان داده شده بود.

او گفت: دولت افغانستان دررابطه به تلاش های پروسه صلح همیشه با شفافیت کامل عمل کرده و هیچ موضوع و نکته یی را در رابطه  به پروسه صلح و تلاش های صلح از مردم افغانستان پنهان نگه نداشته و  پنهان نخواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *