اولین نمایشگاه تکنالوژی و محصولات آموزشی در کابل برگزار شد

خبرگزاری خاورمیانه – بخش فرهنگی

در نبود آموزش معیاری و کمبود وسایل تاکنالوژی و محصولات آموزشی ازمایشگاهی برای اولین بار طی محفلی با حضور قنبرعلی تابش شاعر معاصر کشورمان و اسدالله امیری رایزن فرهنگی سفارت افغانستان به تهران؛ در کابل برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه؛ این مراسم در لیسه‌ عالی مهرگان شهر کابل برگزار شد و قنبرعلی تابش که جزء مهمانان ویژه‌ای این مراسم بود پیش از همه با ذوق تمام در صف صبحگاهی این مکتب و در جمع دانش آموزان حضور یافته بود.

وی از درد مهاجرت گفت و تاکید کرد که قدر و قیمت این فضا و محیط، شرایط و امکانات آزادی و راحتی را دانسته تلاش ورزند تا به افتخارات نیاکان شان برسند.

این شاعر معاصر کشور گذشته‌های از تاریخ این مرزبوم یاد آوری نموده گفت: یگانه مشکل که ما به آن مواجه شدیم و هستیم بی سوادی و فقر فرهنگی بوده ورنه روزی افغانستان حاکمیت خوبی را تعیین می‌کرد و بزرگترین حوزه‌ای تمدنی را در اختیار داشت.

محمد علی حیدری مدیر لیسه‌ عالی مهرگان در افتتاحیه این نمایشگاه در باره‌ای اهداف و انگیزه‌ای برگزاری این نمایشگاه صحبت نموده گفت:” صنایع آموزشی از فاکتورهای مهم در برنامه ریزی آموزشی و درسی در مکاتب و موسسه های تعلیمی بوده و مواد و تجهیزات آموزشی یکی از عناصر تاثیر گزار در فرایند یاددهی و یادگیری است.

وی استفاده از تکنولوژی آموزشی و مواد آموزشی نظیر  صنایع آزمایشگاهی، منابع کمک آموزشی مانند کتابهای آموزشی و چارت های آموزشی دروس که بیانگر ارائه تصاویر و اطلاعات مختلف در مورد بحث مورد نظر است را یک نیاز مبرم و ضروری برای تمام مکاتب دانست.

او گفت: وسایل آزمایشگاهی نظیر وسایل کیمیا، بیولوژی و فیزیک که هر کدام تجربه منحصر به فرد هستند و می توانند مفاهیم علوم را ساده نموده و به شکل محسوس و عینی در اختیار دید و فهم شاگردان قرار دهد.

حیدری که خود فوق لیسانس مدیریت آموزشی از دانشگاه اصفهان دارد یاد آور شد که بسیاری از مفاهیم درسی به دلیل اینکه به عینیت برسند و قابل لمس و محسوس برای شاگردان باشند نیاز است که همواره شاگرادان با ماکت، مواد و تجهیزات آموزشی و لابراتواری آن سر کار داشته و به صورت عینی و از ان استفاده نماید.

به باور وی، این مورد میتواند مفاهیم  به شکل کاملا تجربی در ذهن شان شکل بگیرد به عبارت دیگر یاد گیری از حالت تئوری خارج و حالت تجربی پیدا کند.

این ماستر مدیریت آموزشی با ذکر مثالی بیان داشت که دانش آموز در تئوری با گلبولهای خون در دروس زیست شناسی و علوم آشنا می‌شوند ولی اگر قرار باشد به اندازه و نوع آن پی ببریم لاجرم به میکروسکوب‌های قوی احتیاج داریم و با استفاده از میکروسکوب این امر خیلی ساده شده و عینیت می یابد.

وی گفت: از آنجایکه بسیاری از مفاهیم و موضوعات دروس ریاضیات، کیمیا، فیزیک، زیست‌شناسی مفاهیم نسبتا انتراعی هستند و یادگیری آنها مستلزم این است که باید تجربه صورت بگیرد و تجربه هم بدون داشتن تجهیزات و ازمایشگاه نمی تواند انجام شود بر آن شدیم که این مواد و صنایع آموزشی را وارد و در معرض دید بگزاریم تا ضمن آشنایی اولیا با این صنایع سعی کرده باشیم که رقابت سالمی را هم وسیله شویم.

مدیر لیسه‌ای عالی مهرگان میگوید از آنجایی که لیسه عالی مهرگان غیر انتفاعی است و هدف و نوع کارکرد آن حمایت از استعدادهای درخشان می باشد بر همین اساس ما روی برنامه ریزی آموزشی و درسی بیشتر تآکید داریم و مخصوصا روی فرایند یاددهی و یادگیری که این امرضرورت استفاده از تجهیزات و صنایع آموزشی را دو چندان می کند.

وی در باره این نمایشگاه چه تجهیزات  و ابزار آلاتی آزمایشگاهی و آموزشی  در معرض دید بینندگان قرار گرفته است گفت: در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰۰ قطعه آموزشی و آزمایشگاهی شامل چارت‌های آموزشی دروس، مجموعه جامع ساینس دوره متوسطه، مجموعه آموزشی زیست‌شناسی(بیولوژی) دوره متوسطه، مجموعه آموزشی فیزیک دوره  متوسطه و لیسه، مجموعه شیمی(کیمیا) دوره متوسطه و لیسه، مجموعه آموزشی علوم اجتماعی و جغرافیایی، مجموعه آموزشی ریاضیات دوره ابتدایی و متوسطه، مجموعه آموزشی دوره پیش دبستانی و … به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است که این نمایشگاه در کابل از ۲۶ اسد تا ۳ سنبله به مدت ده روز باز بوده و باز دید برای عموم آزاد است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *