اولین نشست مجمع سرمایه گذاری کشورهای اسلامی در تاجیکستان برگزارشد

اولین نشست مجمع سرمایه گذاری سازمان همکاری “کشور های اسلامی” (OIC) برای آسیای مرکزی، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست به منظور عملی شدن سرمایه گذاری سازمان همکاری اسلامی برای آسیای مرکزی، با حضور نمایندگان کشورهای منطقه‌ی آسیای مرکزی و “امام علی رحمان” رئیس جمهور تاجیکستان برگزار شد.

در این نشست نمایندگان از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، سودان، امارات متحده عربی، لیبیا، عربستان سعودی، سازمان همکاری اسلامی و رئیس بانک انکشاف اسلامی IDB، نمایندگان سازمان ها و نهادهای اقتصاد بین المللی، منطقه‌ای و بخش خصوصی اشتراک داشتند.

اشتراک کنندگان، این نشست را گامی مهم در جهت توسعه سرمایه گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای رشد اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی دانستند.

مجمع سازمان همکاری های اسلامی برای آسیای مرکزی در “سی و هشتمین” اجلاس شورای وزرای خارجه این سازمان در سال ۲۰۱۱ در شهر آستانه جمهوری قزاقستان به تصویب رسیده بود.

این مجمع روی موضوعات مهم زراعت، ترانسپورت، تجارت، آموزش، فن آوری، توریزم و کمک به کاهش فقر در کشورهای منطقه بحث و تبادل نظر می کنند.

جلب سرمایه گذاران کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی، نسبت به فرصت های سرمایه گذاری در این منطقه و مشارکت در جهت تحقق پروژه های اقتصادی از جمله توسعه صنایع کشاورزی، حمل و نقل، تجارت، آموزش های حرفه یی، تحکیم ظرفیت های علمی و فنی موضوعات دیگری اند که در برنامه سا زمان همکاری اسلامی برای آسیای مرکزی پیش بینی شده است.

این برنامه نه تنها هدف گسترش همکاری های منطقه‌یی سازمان همکاری اسلامی با آسیای مرکزی را دنبال می کند، بلکه کمک به همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه را نیز در نظر دارد.

ایجاد شرایط برای عرضه کالاهای تولیدی کشور های آسیای مرکزی، کمک به همکاری های اقتصادی میان کشورها و رشد محصولات و ظرفیت های مالی اسلامی از دیگر اهداف این مجمع عنوان شده اند.

عتیق الله عاطفمل، معین وزارت امور خارجه افغانستان به نمایندگی از افغانستان در این نشست شرکت کرده بود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *