اولین سفر بانوی اول به هرات

سرک های مرکزی هرات به دلیل نخستین سفر بی بی گل غنی؛ بانوی اول کشور به هرات تحت تدابیر شدید امنیتی بود و پیاده ‎روها و موترها با مشکلات فراوان رفت و آمد می ‎کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در سفر امروز (۱۶حوت)، بانوی اول را وزیر امور زنان و شمار دیگری از مسؤلان بلندپایه‌ حکومتی همراهی می ‌کردند.

به هشتم مارچ  یا روز «همبستگی زنان جهان» دو روز باقی مانده؛ اما به پیشواز از این روز اداره امور زنان ولایت هرات نمایشگاه صنایع دستی و تولیدی بانوان را راه اندازی کرده است که این نمایشگاه در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی؛ میزبان بانوی اول کشور و وزیر امور زنان بود.

بی‌بی گل غنی در سخنانش، ریشه مشکلات امروزی بانوان افغانستان را در جنگ و ناامنی ‌های سه دهه‌ گذشته نسبت دادو گفت که همه مشکلات امروز و دیروز زنان ناشی از جنگ و خونریزی ‎هایی است که هر روز از مردم افغانستان و به ‌ویژه زنان قربانی می‌ گیرد و حقوق زنان هر روز پایمال می‎ شود.

وی اظهار داشت که :«جنگ‎ های چهار دهۀ اخیر قربانی و ویرانی زیادی از خود به ‎جا گذاشته است که متأسفانه هنوز هم کشور در آتش جنگ‎ های تحمیلی می ‎سوزد و زنان کشور ما از جنگ خسته شده اند.»

بانوان هرات، با انواع خشونت ‌ها بیگانه نیستند و همواره شاهد خشونت‎ های گوناگون بوده اند که نهادهای حامی زنان و روزنامه نگاران در بیشتر اوقات موضوعات خشونت علیه زنان را بازتاب می ‌دهند.

در همین حال، محمد آصف رحیمی، والی هرات در سخنانی کوتاه، مشکلات بانوان را در دید مردسالارانه افراد خلاصه کرد.

وی گفت :«تا هنوز نگاه حاکم در جامعه مردسالار است و تفکر مدنی و آزادی در میان جامعه و افراد نهادینه نشده است، تا نقش زنان طوری شایسته و بایسته تعریف شود.»

سال ‌هاست که زنان در نقاط مختلف کشور با خشونت‌ ها دست و پنجه نرم می ‎کنند تا جایی ‎که حتی در برخی ادارات دولتی نیز، تبعیض‎ های اعمال شده بر بانوان کارمند، سر زبان‌ ها است.

با این وجود دلبر نظری، وزیر امور زنان کشور می گوید که تنها راه حل مشکلات بانوان چه در چارچوب ادارات و چه در خارج از محیط کار، حفظ همبستگی و کار گروهی ادارات است.

وی بیان کرد :«واقعا ما مشکلات زیادی داریم، راه طولانی داریم، اما این راه طولانی و دراز را تنها وزارت امور زنان به تنهایی نمی‌ تواند بپیماید، بلکه تمام ادارات دولتی با همبستگی و اتحاد، مطابق قانون اساسی کشور، این راه را هموار کنند.»

این نخستین سفر بانوی اول کشور به هرات است، با این وجود گمان نمی ‌رود که مشکلات بانوان هراتی که ده ‌ها نهاد حامی در این ولایت فعال است با سفر بانوی نخست حل شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *