اولین تصفیه خانه خصوصی نفت در بلخ راه اندازی شد

نخستین تصفیه خانه نفت در ولایت بلخ، در شمال کشور، با هزینه ۳۰ میلیون دالر از سوی یک سرمایه گذار افغان راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، به گفتهء مسئولان اتاق تجارت و صنایع این نخستین سرمایه گذاری در بخش تصفیه نفت خام در کشور می باشد، کار مقدماتی این تصفیه خانه از سوی زمری کامگار، رئیس شرکت کام گروپ، در شهرک بندر ی حیرتان سرمایه گذاری گردیده است.

مسئولان گفتند که این تصفیه خانه نفت در ۲۴ ساعت ظرفیت تصفیه ۵۰۰ تن نفت را دارد.

یکی از تاجران بلخ میگوید:  خوشبختانه، اولین بار درافغانستان، به چشم سر شما مشاهده کردید نفت افغانستان در داخل خاک افغانستان توسط فابریکه افغانستان تصفیه می شود، مژده خوش برای تمام هموطنان عزیز و سرمایه گذاران عزیز است، و پیام من این است که ما باید خودکفا شویم.

قربان حقجو، رئیس عامل اتاق تجارت و صنایع کشور گفت: آغاز کار این تصفیه خانه گام مهمی در راستای  فراهم شدن کار برای مردم و خودکفایی کشور برای تهیه نفت می باشد.

آقای حقجوافزود: اگر ما بصورت استراتیژیک افغانستان را در یک سطح تورم، دریک سطح برابر بسازیم که فشار را بالای مردم نیاورد، و در پهلوی اینکه ما مواد اولیه را می خواهیم در داخل تولید شود باید مواد سوخت  بسیار کوشش شود که در داخل تولید بکنیم، که خوشبختانه درقسمت مواد سوخت در داخل کشور تلاش های صورت گرفته است.

از سوی دیگر، جمیل حارس، معین وزارت معادن وصنایع کشور، گفت که دولت تلاش خواهد کرد تا پروژه های استخراج نفت خام  کشور را با تصفیه داخلی قرار داد نماید، وی افزود، وزارت معادن و پطرولیم یک بخش عمده و اساسی کارهایشان استخراج نفت و گاز در افغانستان و دادن قرار داد های آن به سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد.

وی علاوه کرد که بسیار خوش است از اینکه همچون یک کاری را در داخل افغانستان صورت گرفت، و امروز ما شاهد این هستیم که یک تصفیه خانه با ظرفیت بسیار خوب برای اولین بار، در داخل افغانستان کار را شروع می کند.

در همین حال، مسئولان محلی ولایت بلخ از تهداب گذاری دو تصفیه خانه دیگر نیز با هزینه ۳۰ میلیون دالر امریکایی در شهرک بندری حیرتان درکنار دریای آمو خبردادند.

در حال حاضر، این تصفیه خانه در ۲۴ ساعت ۵۰۰ تن نفت خام را به انواع تیل تصفیه می کند اما با تکمیل کار ساختمانی دو تصفیه خانه دیگر ظرفیت آن به ۱۵۰۰ تن در روز خواهد رسید، مسئولین محلی در بلخ وجود امنیت را بستری خوبی برای سرمایه گذاری از سوی تاجران عنوان می کنند.

محمد ظاهر وحدت، معاون والی بلخ از سایر تاجران می خواهد تا در بلخ برای ایجاد زمینه های بیشتر شغلی برای مردم سرمایه گذاری نمایند.

متخصصین نفت و گازگفتند که هنوز هم معادن نفت درشمال جنوب و شمالشرق افغانستان وجود دارد که قراردادهای آن به کشورهای همسایه داده شده است.

قبلأ نیز استخراج نفت ازمعدن نفت انگوت در ولایت سرپل به یک شرکت چینی از سوی دولت سپرده شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *