اولویت رهبران حکومت؛ خواست مردم غور، بازداشت «منظور پشتین»

مردم ولایت غور از یک هفته به این سو به دلیل آنچه عدم توازن در بودجه سال جدید مالی می دانند دست به مظاهره زده و اداره های دولتی را مسدود کردند.

زنان، مردان، جوانان و بزرگسالان در مظاهره یک هفته ای شان خواهان توجه و شکستانده شدن «قفل» ولایت های مرکزی از سوی حکومت شدند.

به گفته آنها، در بودجه سال ۱۳۹۹ هیچ پروژه ای برای ولایت غور در نظر گرفته نشده و مقام های محلی نیز این مظاهره و خواست مردم را برحق می دانند.

در این مدت، از سوی اداره های مرکزی و حکومت افغانستان هیچ پاسخی به مردم و شهروندان غور نداد و صدای آنها شنیده نشد.

مظاهره کننده گان می گویند: «شاید ما از جغرافیایی به نام افغانستان نیستیم و یا هم ارزشی برای دولتمردان نداریم که هیچ به صدای ما پاسخ نمی دهند.»

از سوی دیگر در جریان سه روز گذشته، شخصی به نام «منظور پشتین»، رهبر جنبش نجات پشتون در شهر پشاور پاکستان از سوی پولیس بازداشت شد.

وی یکی از فعالان مدنی پاکستان بوده و اسلام آباد گفته است که «پشتین» به دلیل اظهارات جنجالی در مورد دولت بازداشت شده است.

این امر که در پاکستان ـ کشوری که همه دولتمردان ما (افغانستان) آن را عامل اصلی بی ثباتی در کشور می دانند ـ اتفاق افتاده است، به زودی و در عرض چند ساعت با واکنش های جدی از سوی دولتمردان به ویژه رئیس جمهور غنی روبرو شد.

همه کسانی که با بازداشت «پشتین» مخالف بودند به صراحت از دولت پاکستان خواستند که وی را آزاد کنند، در این بین حتی مشاوران رئیس جمهور از جمله شاه حسین مرتضوی که به یک چهره در صفحات اجتماعی تبدیل شده است نیز بر خواسته رئیس جمهور تاکید کردند.

این اظهارات از سوی اسلام آباد رد شده و «مداخله» آشکار در حکومت این کشور عنوان شد.

اما در یک سوی کشور در ولایتی به نام غور، مردم یک هفته مظاهره کرده اند و خواهان پاسخ از سوی حکومت مرکزی هستند؛ اما نه رئیس جمهور، نه مشاورانش ـ به ویژه مرتضوی ـ و نه دیگر مقام های و سیاست مداران به آن واکنش نشان ندادند.

مردم غور می گویند «شاید بهتر باشد که به جای «کلاه سرخ» منظور پشتین، «منار جام» غور سمبولی برای حکومت و مظاهرات باشد.»

شاید بین «پشتین» و «خواست بر حق مردم غور»، امتیازی نهفته است که باید در نظر گرفته شود؛ شاید پشتین مهمتر از ولایتی است که در سالهای اخیر کمترین امتیاز انکشافی را دیده است.

 

گفتنی است که مظاهره مردم غور، وارد هفتمین روز خود شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *