انتقاد فعالان جامعه مدنی از رئیس جمهور کرزی

برخی از فعالان جامعه مدنی مدعی اند که حامد کرزی رییس جمهوری کشور از امکانات دولتی به نفع یک کاندیدای خاص استفاده میکند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، احمد ضیا رفعت استاد دانشگاه کابل و فعال جامعه مدنی در مراسمی که ازسوی نهضت مدنی سبز تحت عنوان(نقش جامعه مدنی در روند انتخابات) در کابل راه اندازی شده بود گفت: رئیس جمهور کرزی در نشست شانگهای با رهبران کشورهای عضو این سازمان گفته است که از یک کاندیدای خاص حمایت خواهد کرد.

این استاد دانشگاه می‌گوید که بربنیاد قانون اساسی کشور رییس جمهور حق ندارد، خارج از اجندای مصوبه شورای وزیران، چنین موضوعات را با سران خارجی در میان بگذارد.

وی این عمل رییس جمهور کرزی را تخطی اشکار وی دانسته گفت: رییس جمهور از نفوذی که دارد و از امکانات حکومتی که  انهم حق شرکت در نشست شانگهای بوده، سوء استفاده کرده است.

اقای رفعت گفت: نامزدان انتخاباتی میتوانند با اغاز کار کمیسیون شکایات انتخاباتی این موضوع را از تخطی های انتخاباتی رییس جمهور کشور شمرده با آن کمیسیون شریک سازند.

اما سریر احمد برمک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات با رد این اتهامات میگوید، تاحال اسنادی  مبنی بر حمایت رییس جمهور از کاندیدای خاصی به ما نرسیده واین‌هاشایعاتی بیش نیست .

 به گفته وی رییس جمهور خود نیز در چندین نشست اعلام  کرده که  از کاندیدای خاصی حمایت نمیکند و بی طرف میباشد.

وی افزود: هرگاه کاندیدان اسنادی مبنی بر اثبات حمایت رییس جمهور از کاندیدای خاص در اختیار دارند با اغاز کار کمیسیون شکایات انتخاباتی برای رسیده گی به ان کمیسیون تسلیم کنند.

وی عدم ثبت نام کاندیدان را در سه روز گذشته شرایط دشوار قانون جدید انتخابات دانسته میگوید:  شرایط کاندیداتوری نسبت به پنج سال گذشته سخت‌گیرانه تر شده است.

سریراحمد برمک همچنین افزود که کمیسیون مستقل انتخابات، اصولی رفتاری را به تصویب رسانده که بر اساس آن، نیروهای امنیتی، حق دخالت در پروسه انتخابات را نداشته و هم چنین تفاهم نامه ای با وزارت معارف به امضاء خواهد رسید تا از معارف هم جهت نفوذ در انتخابات سوءاستفاده نشود.

آقای برمک با ابراز خوش بینی در مورد کاهش تعداد مراکزی که با تهدیدات امنیتی روبرو هستند اظهارداشت: با تغییر در سطح رهبری وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی، انتظار می رود که هر روز،‌ امنیت مراکزی که با تهدید مواجه اند بهتر شود.

به گفته وی؛ نزدیک به ۶ ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده و انتظار می رود که تدابیر شدید امنیتی در روز برگزاری انتخابات گرفته شود.

در آخر فعالان جامعه مدنی از مردم خواست تا با حضور گسترده شان در انتخابات از مهندسی شدن انتخابات جلوگیری کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *