انتقاد عضو مجلس نمایندگان از شرایط نابرابری تحصیلات عالی برای زنان

فوزیه کوفی، نایب رئیس دوم مجلس نمایندگان از وضعیت فعلی زنان در تحصیلات عالی انتقاد کرده و شرایط را برای آنها نابرابر خواند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فوزیه کوفی گفت: به دلیل فقدان تعهد سیاسی به ویژه عدم حصول اطمینان از وجود شرایط امن برای زنان که بتواند راه را برای ورود آنها به دانشگاه هموار کند، نقش زنان این کشور به ویژه در تحصیلات عالی همچنان کمرنگ است.

وی افزود: با وجودی که از مجلس خواسته‌ایم سهم بیشتری را در آموزش عالی و کمک هزینه‌های تحصیلی به زنان اختصاص دهند اما هیچ ‌یک از این سهمیه‌ها نیز کارگشا نبوده‌اند.

مجلس نمایندگان با وجود مخالفت برخی اعضاء با اختصاص ۳۰ درصد از کمک هزینه‌های تحصیلی و ۴۰ درصد از سهمیه ورودی دانشگاه‌ها به زنان موافقت کرد. کوفی که خود فعال زنان است، نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو ولسی جرگه انتخاب شد. وی تاکید کرد با وجودی که شمار دختران افغان که تحصیلات متوسطه خود را به اتمام رسانده‌اند طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته اما شمار زنانی که وارد دانشگاه شده‌اند از مرز ۱۸ درصد فراتر نرفته است.

کوفی از فقدان امنیت برای زنان به عنوان یکی از دلایل اصلیِ عدم ادامه تحصیل زنان در دانشگاه نام می‌برد و می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها به دختران خود اجازه تحصیل در دانشگاه را نمی‌دهند.

وی افزود: با این حال جامعه افغانستان در حال تغییر است و روز به روز بر شمار خانواده‌هایی که تمایل دارند دخترانشان به دانشگاه‌های خارجی بروند افزوده می‌شود. دختران بسیاری نزد من آمده و از من می‌خواهند به آنها برای اخذ بورسیه کمک کنم. این تغییرات طی پنج تا شش سال اخیر قابل توجه است اما با این وجود هنوز تقاضا برای تحصیل زنان در افغانستان ناچیز است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *