انتقاد سازمان عفو بین الملل از نقض حقوق بشر در عربستان

سازمان عفو بین الملل از عربستان سعودی به دلیل ناکامی در بهبود ” وضعیت فاجعه بار حقوق بشر” در این کشور انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عفو بین الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد در این گزارش که به سازمان ملل ارایه شده است، به جزئیات سرکوب در عربستان از جمله بازداشت‌های خودسرانه، زندان، محاکمه‌های ناعادلانه، شکنجه و دیگر رفتارهای خشونت آمیز در چهار سال گذشته اشاره شده است.

این گزارش در آستانه نشستی در ژنو در روز دوشنبه منتشر شد.

این گزارش، همچنین موجی جدید از سرکوب را علیه جامعه مدنی در دو سال گذشته در عربستان در بر می‌گیرد.

فیلیپ لوتر، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل گفت، عربستان سعودی به تعهدات قبلی‌اش به سازمان ملل عمل نکرده است، عربستان از نفوذ سیاسی واقتصادی خود برای جلوگیری از انتقاد جامعه بین المللی از وضعیت فاجعه آمیز حقوق بشر خود استفاده می‌کند.

لوتر خاطر نشان کرد، ریاض به توصیه‌های جدی مطرح شده در نشست سال ۲۰۰۹ میلادی در شورای حقوق بشر سازمان ملل معروف به بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر- عمل نکرده است.

لوتر گفت : چهار سال قبل، دیپلمات‌های عربستان سعودی به ژنو آمدند و بعضی توصیه‌ها را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور پذیرفتند، این درحالی است که از آن تاریخ تا کنون، آن‌ها نه فقط به این توصیه‌ها عمل نکردند بلکه روند سرکوب را تشدید کرده‌اند.

اعتراضات ضد دولتی در عربستان سعودی از نوامبر ۲۰۱۱ میلادی، زمانی شروع شد که نیروهای امنیتی به روی معترضان در شهر قطیف واقع در ولایت الشرقیه آتش گشودند، پنج معترض در این تیر اندازی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.به گفته فعالان، حدود ۳۰ هزار نفر در عربستان سعودی زندانی سیاسی هستند.

لوتر افزود: مقام‌های عربستانی به طور خودسرانه تمامی فعالان صلح جو را بازداشت و شکنجه و یا زندانی کرده‌اند، جامعه بین المللی وظیفه دارد تا مقام‌های مسئول در این زمینه را بازخواست کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *