انتخابات افغانستان با ۵ میلیارد دالر ضربه اقتصادی

حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه کشور گفته است که طولانی شدن روند انتخابات درافغانستان، بیش از ۵ میلیارد دالر به اقتصاد ضربه زده و در حدود ۶ میلیاردالر از سرمایه شخصی مردم از کشور خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر مالیه به بی بی سی گفته که این صربه اقتصادی تاثیرات طولانی مدت خود را حتی بعد از انتخابات نیز خواهد داشت و کاهش تاثیرات این زیان اقتصادی مدت زیادی را در بر خواهد گرفت.

به گفته وی، طولانی شدن روند انتخابات باعث کاهش درآمدهای داخلی افغانستان نیز شده و  در صورت طولانی تر شدن روند انتخابات و عدم اعلام نتایج آن، افغانستان دچار بحران مالی می‌شود.

او تصریح کرد که در آن صورت دولت درآمد مورد نیاز را نخواهد داشت تا حقوق کارمندانش را بپردازد و درصورتی‌که دولت قادر به پرداخت حقوق کارمندانش نباشد، بحران جدی در کشور شکل خواهد گرفت.

وزیر مالیه همچنین هشدار می‌دهد، در صورت طولانی شدن روند انتخابات، دولت مجبور خواهد شد، حقوق کارمندان دولت را کاهش دهد و برخی از کارمندان را نیز از وظایف شان برکنار کند.

آقای زاخیلوال خاطرنشان کرده که درآمد امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است.

تاخیر در اعلام نتایج انتخابات و تنش ها میان دو ستاد انتخاباتی باعث شده تا سطح ناآرامی ها در افغانستان بالا برود و نفوذ طالبان در گوشه  کنار کشور گسترده شود، مردم از رفتن به پای صندوق های رای پشیمانی کند و ضربه محکمی در اقتصاد مردم وارد شود.

با این حال نمایند ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در افغانستان نیز از طولانی شدن روند انتخابات افغانستان ابراز نگرانی کرده و نسبت به پیامدهای ناگوار اقتصادی آن هشدار دادند.

از زمان برگزاری انتخابات افغانستان بیش از ۶ ماه میگذرد اما نتیجه این انتخابات هنوز مشخص نشده و پیامدهای ناگوار اقتصادی بیش از هر چیز منجر به زیان مردم عادی این کشور شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *