امضای ۳ موافقتنامه همکاری میان افغانستان و تاجیکستان

مقامات دولت افغانستان و تاجیکستان، با حضور روسای دو کشور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان سه موافقتنامه همکاری را به امضا رساندند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اولین موافقتنامه در عرصه ماین پاکی، میان ارشاد احمدی سرپرست وزارت امور خارجه و همراه خان ظریفی وزیر امور خارجه تاجکستان به امضا رسید.

به اساس این موافقتنامه، گروپ های ماین پاکی هر دو کشور می توانند با استفاده از امکانات مشترک شان، مناطق سرحدی افغانستان و تاجکستان را که مردم آن هنوز هم به تهدید ماین ها مواجه اند، از وجود ماین ها و مهمات منفجر ناشده پاکسازی نمایند.

موافقتنامه دوم در عرصه همکاری های سرحدی، میان ارشاد احمدی سرپرست وزارت امور خارجه و سیع مومی یتیموف رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجکستان به امضا رسید.

براساس این موافقتنامه با توجه به ایجاد پل های جدید بالای دریای پنج که دو کشور(افغانستان و تاجیکستان) را با هم وصل می کند، برای بهبود رفت و برگشت در سرحد میان دو کشور، مناطق تردد میان افغانستان و تاجکستان مشخص شده و در زمینه ایجاد سهولت ها برای مردم هر دو کشور همکاری صورت می گیرد.

همچنان موافقتنامه سوم در عرصه انکشاف فعالیت های بیمه میان دو کشور توسط حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه و صفرعلی نجم الدین اوف وزیر مالیه تاجکستان به امضا رسید.

حامدکرزی رئیس جمهورکشورمان طی یک سفر دو روزه عازم تاجیکستان شده و در این سفر وی با مقامات بلند پایه و صدراعظم تاجیکستان همراه با هیات همراه ش دیدار کرده است.

در این دیدار ها هر دو جانب در مورد گسترش بیشتر همکاری های اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور صحبت کردند.

رئیس جمهور حامد کرزی در این دیدار از مهمان نوازی و استقبال گرم مردم تاجیکستان قدردانی کرد و گفت خرسندم که یکبار دیگر به کشوری سفر کرده ام که مردم افغانستان آنرا خانه دوم خود می دانند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *