امارات در حال تجزیه یمن

مجتهد، افشاگر سعودی در توییتر خود اعلام کرد که با وجود مخالفت عربستان، امارات گام‌های مهمی را در چند روز گذشته برای تجزیه یمن برداشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «مجتهد» فعال توییتری که گفته می‌شود به دربار آل سعود نزدیک است، در صفحه توییتر خود اعلام کرده که بر خلاف میل عربستان جنوب یمن بر اساس نقشه و طرح امارات در حال تجزیه است.

با توجه به اخباری که پیش از این از تلاش امارات برای تجزیه یمن منتشر شده بود، مجتهد گفته که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده است، امارات طی چند روز گذشته گام‌های بزرگی در خصوص تجزیه جنوب یمن برداشته و در حال تکمیل آن است.

بر اساس این خبر در حال حاضر فعالیت برای جدایی ولایت های شبوه، حضرموت و المهره تحت نظارت امارات آغاز شده و مسیر ساحلی بین حضرموت و شبوه قطع خواهد شد.

مجتهد گفت: این اقدامات امارات با وجود مخالفت کامل «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان صورت گرفته و امارات شماری از نیروهای ارتش یمن وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی این کشور که در کندک ائتلاف عربی-سعودی آموزش دیده‌اند را به تأسیسات نفتی و گاز بندر بلحاف در منطقه رضوم منتقل کرده‌ است.

این نیروها که تحت فرماندهی «طالب بادخن بلعبید» و «خالد منصور السلیمانی» در صحرای حضرموت و پایگاه نظامی الریان در المکلا آموزش دیده‌اند، در حال حاضر مثلث راهبردی «العین» و بندر نفتی «النشیمه» و چند بندر نفتی دیگر را در شرق «بئر علی» تحت کنترل خود در آورده و کمربندی امنیتی بین حضرموت و شبوه ایجاد کرده‌اند.

از چند روز پیش تا کنون این نیروها همچنین از منطقه الخیبه در شرق حضرموت تا نقطه مثلث العین در غرب شبوه را به کنترل خود در آورده‌اند.

از سوی دیگر دست کم چهار هزار نفر طی سه ماه گذشته در این منطقه آموزش دیده‌اند و یک منبع امنیتی پیش‌بینی کرد که شمار بیشتری از افرادی که حامی استقلال جنوب یمن هستند، ممکن است برای اجرای این طرح اماراتی به این نیروها بپیوندند.

یمن بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۰ به دو کشور جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) و جمهوری دمکراتیک یمن (یمن جنوبی) تقسیم شده بود تا اینکه در سال ۱۹۹۰ با هم متحد شدند و جمهوری یمن بوجود آمد.

در سال ۱۹۹۴ جنگ داخلی میان جدایی‌خواهان جنوبی و حکومت مرکزی درگرفت که با پیروزی شمالی‌ها اتحاد پابرجا ماند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *