القاعده : مطلع شدیم بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند

به نقل از خبرگزاری رویترز منابع آگاه معارضان سوری تأکید کردند پیامی از کشورهای غربی دریافت کرده‌اند که بر اساس آن بعد از برگزاری نشست بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه در ماه آینده، اسد از قدرت کنار گذاشته نخواهد شد و اقلیت علویان سوریه به عنوان بخشی از دولت انتقالی در قدرت باقی خواهند ماند.

این منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این پیام در جریان نشست دوستان سوریه که هفته پیش در لندن برگزار شده بود به سران ائتلاف معارضان سوری ابلاغ شده و این اقدام در پی قدرت گرفتن گروه‌های تندرو و جهادی در سوریه و سلطه‌ آنها بر گذرگاه‌های مرزی و انبارهای اسلحه ارتش آزاد در نزدیکی مرز ترکیه است.

یک عضو بلندپایه ائتلاف معارضان سوریه که ارتباط نزدیکی با مقامات عربستان دارد گفت: دوستان غربی ما در لندن به ما توضیح دادند که نمی‌توان اجازه داد اسد در حال حاضر از قدرت کنار گذاشته شود زیرا این مسئله به ایجاد هرج و مرج و کنترل تندروها بر سوریه منجر خواهد شد.

این عضو ائتلاف معارضان سوری تأکید کرد که احتمالا اسد بعد از اینکه دوره رسمی ریاست جمهوری‌اش در سال آینده به پایان برسد اقدام به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد کرد.

دیپلمات‌ها و اعضای بلندپایه معارضان سوری معتقدند که تغییر اولویت‌ها و رویکرد غربی ها به ویژه ایالات متحده و انگلیس از برکناری اسد به قدرت نگرفتن تندروها به دلیل شکاف‌هایی است که میان قدرت‌های بین المللی حامی معارضان سوری ایجاد شده.

به نظر می‌رسد با راهکار دیپلماتیکی این چنینی اختلاف‌های کشورهای غربی با روسیه کمتر شود، به ویژه که روسیه در سپتامبر گذشته مانع حمله نظامی آمریکا به سوریه شد و ممکن است دامنه اختلاف همپیمانان معارضان سوری در خاورمیانه عربستان، قطر، ترکیه در مورد روش برخورد با بحران‌ها افزایش پیدا کند.

یک دیپلمات در خاورمیانه‌ گفت: معارضان سوری باید وجود علوی‌ها در دولت انتقالی را بپذیرند ممکن است اسد رئیس جمهور سوریه باقی بماند و ممکن است نماند اما مسئله این است که بدون شک اختیارات او کمتر خواهد شد.

وی افزود: اگر معارضان با این مسئله موافقت نکنند همه کشورهای غربی حامی خود به ویژه ایالات متحده را از دست خواهند داد و تنها لیبی و عربستان از آنها حمایت خواهند کرد.

یک عضو دیگر معارضان سوری که نزدیک به واشنگتن است گفت: مقامات روسی و آمریکایی در تلاش هستند تا چهارچوبی برای انتقال قدرت در سوریه ایجاد کنند که بر اساس آن علوی‌های سوریه نقش خود در ارتش و نهادهای امنیتی این کشور را حفظ کنند و به این ترتیب مجازات نشدن علوی های سوریه تضمین شود و با معارضان معتدل جبهه‌ای برای مقابله با تندروها و جهادی های القاعده در سوریه ایجاد شود و بدنه ارتش سوریه ترمیم شود.

این عضو معارضان سوری با انتقاد از ادامه تأکید مقامات آمریکایی و اروپایی بر تمام نشدن نقش اسد در آینده سوریه گفت: باید آنها بگویند که نقش اسد چگونه به پایان خواهد رسید و حتی اگر اسد از قدرت کنار گذاشته شود و دولت انتقالی به دست سنی‌ها بیافتد مسکو و واشنگتن نمی‌خواهند سلطه علوی‌ها بر ارتش و نهادهای امنیتی به پایان برسد.

وی افزود: برای روسیه ارتش سوریه از اسد مهم تر است و ارتش برای آنها خط قرمز به شمار می‌آید زیرا می‌داند که علوی‌ها با توجه به تجربه‌ای که در ۵۰ سال اخیر به دست آورده‌اند بهترین گزینه برای مقابله با القاعده به شمار می‌آیند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *