افغان ها بر خلاف عراقی ها خواهان امضای پیمان امنیتی هستند

 سخنگوی قصر سفید در جواب سخنان رییس جمهور کرزی که دیروز لویه جرگه گفت، بین امریکا و افغانستان یک نوع بی اعتمادی ایجاد شده است اظهار داشت، وقتی که امریکا از عراق خارج می شد خواهان همین گونه یک موافقت با این کشور بود، ولی چون طرف عراق به تفاهم حاضر نبود این موافقت امضا نشد و امریکا هم تمام قوای خود را از عراق خارج کرد ، ولی در افغانستان خواسته مردم چیزی دیگریست:

چیزی را که ما در دست داریم یک توافق است یا حد اقل متن یک توافق که آرزوی مردم افغانستان را برای حاکمیت ملی شان نشان می دهد و همچنان انعکاس دهنده منافع امنیت ملی امریکا می باشد. با همین معیار هاست که رییس جمهور امریکا پالیسی خود را در مورد افغانستان ترتیب می دهد و این یگانه راهیست که می توان به اساس آن به چنین موافقت دست یافت.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا، جین ساکی اظهار داشت :

هر چه زودتر امضا شدن توافق امنیتی بین امریکا و افغانستان برای مردم افغانستان بسیار مهم می باشد، زیرا در باره آینده به آنها اطمینان می دهد مخصوصاً در حالی که انتخابات در این کشور در پیشروست و به امریکا و متحدین آن فرصت می دهد که در مورد حضور خود در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ پلان گذاری منظم داشته باشند.

سخنگوی کاخ سفید دیروز به خبرنگاران گفت که ایالات متحده می خواهد پیمان امنیتی بین افغانستان و امریکا هر چه زودتر امضا شود تا کار های تخنیکی و پلانگذاری حضور قوای امریکا در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ در این کشور آغاز گردد:

او در مورد تعداد عساکر و حالت نظامی فعلی توضیح داد :

در سال گذشته شمار عساکر امریکایی در این کشور به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می رسید و در نهایت اگر موافقت امنیتی امضا شود بعد از سال ۲۰۱۴ این تعداد به چند هزار نفر محدود خواهد رسید.

سخنگوی کاخ سفید نیزماموریت سربازان آمریکایی بعد از پیمان را چنین توصیف کرد :

چون تا آن وقت جنگ پایان داده می شود، ما در شرایطی نخواهیم بود که سربازان زن و مرد ما از قریه ها و قله های کوه ها پاسبانی کنند. بلکه ماموریت آنها یک ماموریت واضح خواهد بود، یعنی مبارزه با تروریزم، جنگ با بقایای القاعده که تهدید آن به ایالات متحده و متحدین آن دوام دارد. جنبه دیگر ماموریت، تعلیم و تربیه قوای امنیتی افغانستان خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که آنها مهارت و تجربه کافی برای ادامه کار دارند تا بتوانند از کشور خود دفاع کنند و امنیت آنرا تضمین نمایند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *