افغانستان و قزاقستان به دنبال گسترش روابط و همکاری

ششمین جلسه‌ای کمیسیون مشترک افغانستان و قزاقستان در کابل برگزار شده و مقامات مسوول از دو کشور به دنبال تحکیم و افزایش روابط تجاری، فرهنگی و اقتصادی بین کشور‌های مطبوع شان شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دکتر انورالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان و ولادیمر” باشکوف” وزیر حالات اضطرار جمهوری قزاقستان امروز(۲۶ سنبله) در یک نشست رسمی در کابل خواستار حفظ و گسترش روابط بین دو کشور شده و برای همکاری‌های بیشتر اعلام آمادگی نمودند.

دکتر انورالحق احدی نقش جمهوری قزاقستان را در پذیرش دانشجویان افغانستان قابل ملاحظه دانسته و ضمن قدردانی از این کشور گفت که بین هیات اعزامی قزاقستان و طرف افغانستانی آن در مواردی مختلفی چون، گسترش تجارت میان دو کشور، پذیرش بیشتر دانشجویان افغانستانی، همکاری در استخراج معدن، استفاده از خط آهن، ترانسپورت زمینی و تسهیلات ترانزیتی  بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

انورالق احدی ضمن اینکه خواستار همکاری قزاقستان در خصوص  زراعت، کشاورزی و مالداری  و همکاری های فرهنگی شده اعلام داشت که اگر چنانچه جمهوری قزاقستان آمادگی داشته باشد ما حاضریم از این کشور نفت نیز وارد نماییم.

ولادیمیر باشکوف نیز ضمن تایید صحبت های وزیر تجارت و صنایع افغانستان یاد آور شد که جمهوری قزاقستان تجارب و تخصصی خوبی در ذوب آهن دارد که با توجه به ذخایر غنی افغانستان قزاقستان می‌تواند کشور افغانستان را کمک نماید.

باشکوف همچنان افزود که طبق بررسی ما افغانستان بازاری خوبی برای ذخایر گندم و آرد افغانستان است و ما همکاری تجارتی خود را بخصوص در بخش‌های گندم، آرد، زراعت و مالداری استخراج معدن، اطلاعات و فرهنگ ، نورم و استندرد، استفاده و تجارت از راه خط آهن و…با کشور افغانستان افزایش داده در بخش‌های چون تحصیلات عالی ترانسپورت زمینی افغانستان را کمک خواهیم کرد.

در حاشیه‌ای این کنفرانس، سند همکاری های تجارتی و اقتصادی نیز به امضا رسید مقامات مسوول از هر دو کشور ابراز امیدواری نمودند که به زودی همکاری های دیگر نیز شکل رسمی و قانونی پیدا نموده و همکاری‌های جدی دیگر را نیز آغاز نمایند.

این کنفرانس در حالی برگزار گردید از جانب جمهوری قزاقستان وزیر حالات اضطرار آن کشور در کابل حضور پیدا نموده بود و طبق عرف دیپلماتیک باید همتایی افغانی‌ای آن میزبان اصلی بوده و اگر هم فیصله‌ای صورت می‌گرفت میبایست بین این دو ارگان صورت می‌گرفت این درحالیست که دکتر محمد دایم کاکر رییس اداره‌ای ملی و آمادگی مبارزه با حوادث در این کنفرانس کاملا به حاشیه رفته و حق هر نوع اظهار نظر از وی گرفته شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *