افغانستان و روسیه دو کشور خبرساز در نشست ویلز

در نشست سران کشورهای عضوناتو در ویلز انگستان، افغانستان و روسیه دو کشوری بودند که تقریبا ۵۰ درصد از اشتراک کنندگان آن در مورد وضعیت کنونی افغانستان و روسیه صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در اولین روز این نشست دوروزه  دبیر کل ناتو گفت: فرصت رهبران افغانستان برای برطرف کردن اختلافات بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور و امضای توافقنامه امنیتی کوتاه است.

آقای اندرس فوگ راسموسن همچنین در پایان جلسه بررسی وضعیت افغانستان در نشست سران ناتو خاطرنشان کرد که کشورهای عضو پیمان ناتو آماده هستند به افغانستان کمک کنند، اما تا بن‌بست سیاسی در این کشور برطرف نشود، تصمیمات نهایی را نمی‌توان گرفت.

استرجنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی به نمایندگی از دولت افغانستان در نشست ویلز شرکت کرده بود.

همچنین در دومین روز نشست ناتو افزایش تحریم ها علیه روسیه به خاطر حمایت از شورشیان در شرق اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دردیدار با رهبران کشورهای عضو ناتو از جمله پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین ابراز خوش بینی کرد که یک موافقت نامه آتش بس با شورشیان حامی روسیه در شرق اوکراین امضا خواهدشد.

کشور اوکراین موضوع اصلی نشست ناتو بوده است اما رهبران ناتو همچنین بر چگونگی برخورد با گروه «دولت اسلامی» داعش در عراق تمرکز کردند.

گروه تروریستی داعش در هفته های اخیر بخش های وسیعی از شمال و غرب عراق و شرق سوریه را در کنترل خود داشته است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت رهبران ناتو سعی می کنند یک واکنش واحد و جامع به این گروه افراطی نشان داده و به موجودیت آن پایان دهند.

باراک اوباما و دیوید کامرون در مقاله ای مشترک که در نشریه تایمز لندن منتشر شد، گفتند کشورهای آنها مرعوب گروه «دولت اسلامی» نمی شود.

گروه داعش تصاویر سر بریدن دو خبرنگار امریکایی را اخیرا در اینترنت منتشر کرد، این گروه همچنین تهدید کرده است که یک بریتانیایی اسیر را به خاطر بمباران مواضع این گروه در عراق توسط امریکا، اعدام می کند.

همچنین ۲۸ عضو ناتو طرح استقرار یک نیروی واکنش سریع در شرق اروپا برای کمک به بازداشتن روسیه برای انجام هرگونه حمله احتمالی در آنجا را در نظر دارند.

قرار است مقر این نیروی واکنش در لهستان باشد و در صورت بروز هرگونه تجنجات دست به عنمل شوند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *