افغانستان قرضه بلغاریا را طی ده سال پرداخت می کند

حکومت افغانستان و کشور بلغاریا قرار داد تسویه قرضه حکومت افغانستان را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، داکتر حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان و رومن پرودزانوف وزیر مالیه بلغاریا قرار دادی را به منظور تسویه و حل و فصل قرضه حکومت افغانستان در شهر سوفیا پایتخت بلغاریا امضا کردند.

این قرارداد روز یکشبنه (۳۰ سنبله) در شهرسوفیای بلغاریا امضا شد و براساس آن سه قرارداد بین الحکومتی قرضه که در بین سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ انجام شد و بازپرداخت آن در سال ۱۹۹۱ متوقف شده بود حل و فصل و تسویه گردید.

براساس معلومات وزارت مالیه کشور، از ۲۰۰۶ به این سو، حکومت افغانستان در لیست کشورهای نیازمند به کمک مالی صندوق بین المللی پول ثبت شده است.

در سال ۲۰۱۰ به عنوان بخشی از اصلاحات اقتصادی، حکومت افغانستان وضعیت کشور فقیر به شدت مقروض را گرفت در نتیجه آن برنامه قرضه دهی پاریس کاهش ۸۳.۸ درصد در قروض کشورهای تعهد خود را اعلان کرد.

براساس موافقنامه پاریس، کشور بلغاریا نیز تصمیم گرفت که به همان درصد در قرضه های ازمجموع ۵۰ میلیون دالر به ۴۲.۴ میلیون دالر کاهش دهد.

این مقدار پول به عنوان کمک مالی بلاعوض در بخش های دارای اولویت مانند زراعت، زیربنا، صحت و معارف در افغانستان داده  شد.

براساس قرارداد جدید میان افغانستان و بلغاریا تنها ۸.۲ میلیون دالر را حکومت افغانستان در بین ۱۰ سال به کشور بلغاریا پرداخت خواهد کرد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *