افغانستان در صدر کشورهای خطرناک برای خبرنگاران

با توجه به کشته شدن ۱۷ خبرنگار در سال ۲۰۱۸ میلادی، افغانستان بار دیگر در صدر فهرست کشورهای خطرناک برای خبرنگاران قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نجیب شریفی، رئیس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان امروز (۲۰جدی) در یک نشست خبری اعلام کرد که آمار خشونت علیه خبرنگاران در سال گذشته میلادی کاهش یافته؛ اما با آن هم ۱۲۱ قضیه ثبت شده است.

او گفت: «در این سال در مجموع ۱۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ یی به قتل رسیده‌ اند که یک بار دیگر افغانستان را در صدر کشورهای خطرناک برای خبرنگاران قرار می‌دهد.»

طبق گفته های شریفی، در میان ۱۲۱ قضیه خشونت که علیه خبرنگاران به ثبت رسیده؛ ضمن کشته شدن خبرنگاران، ۱۵ قضیه مجروحیت، ۲۱ مورد لت و کوب، ۳۸ مورد تهدید، ۲۳ مورد توهین و بدرفتاری، ۱ مورد اخراج با بدرفتاری و ۵ مورد بازداشت موقت شامل است.

او همچنان افزود که از مجموع تمام قضایای خشونت علیه خبرنگاران، ۱۵ مورد آن بر خبرنگاران زن اعمال شده است.

بر بنیاد یافته های کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان، ۵۰ درصد این خشونت ها از طرف طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش، ۳۴ درصد آن از طرف حکومت و ۱۶ درصد دیگر آن از طرف افراد مسلح و ناشناس اعمال شده است.

وی همچنان بیان داشت که ۵ مورد بد رفتاری علیه خبرنگاران از سوی مسوولین رسانه ها به ثبت رسیده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش ها در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه یی در افغانستان کشته شده بودند و آمار خشونت علیه خبرنگاران در مقایسه به سال ۲۰۱۸، ۱۱ درصد بیشتر بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *