افغانستان در باتلاق جنگ‌های استخباراتی

رییس جمهور غنی در یک مصاحبه گفته است که ۲۱ گروه تروریستی بین المللی در این کشور فعالیت دارند؛ پرسش اینجا مطرح می‌شود که  این گروه‌های تروریستی را کی حمایت می‌کند مربوط کدام کشورها استند و چرا نهادهای کشفی و استخباراتی در این مورد کاری انجام نمی‌دهند؟

سال‌هاست که در افغانستان جنگ استخباراتی جریان دارد و این جنگ ۴۰سال است که افغانستان را به خاک و خون کشانده است و هر زمان یک قدرت بزرگ دنیا به این کشور حمله می‌کند و بعد با قدرت‌مند شدن یک کشور دیگر جنگ‌ها استخباراتی اوج می‌گیرد و تا به شکست و یا پیروزی برسند و این جنگ‌ها همواره از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

از جنگ افغان انگلیس شروع تا آمدن قشون سرخ و بعد آمدن آمریکا هر کدام در پی منافع خود شان بودند و هر کدام برای تسخیر افغانستان برنامه می ریزند و هر کدام دوست دارند به این کشور حاکمیت غیر مستقیم داشته باشند.

وقتی روسیه افغانستان را اشغال کرده بود آمریکا با همکاری پاکستان به مجاهدین پول می‌فرستاد و مجاهدین با جنگ‌های نفس‌گیر توانستند روسیه را از افغانستان برون کنند و بعد که یک عده از سران مجاهدین از پلان آمریکا خبر شدند با روسیه همدست شدند و نگذاشتند که افغانستان را طالبان و القاعده که گروه ها ساخته شده آمریکا، پاکستان و عربستان بود اشغال کنند.

بعد از چندین سال جنگ جبهه شمال با طالبان؛ ترور احمد شاه مسعود رقم خورد و با ترور احمد مسعود برج‌ها جهان فروریخت و آمریکا از جنگ غیر مستقیم دست کشید و به جنگ مستقیم با تروریسیم وارد افغانستان شد و در سال‌های نخست طالبان از افغانستان کنار زده شدند و حکومت افغانستان حاکمیت نسبی داشت اما بعد از مدتی طالبان رشد کردند و در پهلوی طالبان گروه‌ها افراطی دیگر نیز قدعلم کردند.

آمریکا در این جنگ نقش بیننده را بازی می‌کرد چون اگر افغانستان از وجود تروریسیم پاکسازی می‌شد دیگر نیازی به وجود آمریکا نمی ماند و پلان حضور دراز مدت آمریکا نقش بر آب می‌شد و بنا بر همین ملحوظ آمریکا ترجیع داد که با حضور طالبان و یک حکومت نیم بند حضور را قانونمند بسازد و این کار را کرد.

در جنگ سوریه و عراق داعش که گفته می‌شود گروه ساخته شده توسط آمریکا، اسرائیل و عربستان است، از سوی روسیه، ایران و گروه‌های دیگر شکست خورد و این شکست سبب شد که داعش در افغانستان رشد کند و این داعش همان داعش نیست که در سوریه است اما فکر داعشی دارند.

حال با گذشت بیش از یک و نیم دهه جنگ کشورهای در اطراف افغانستان در حال قدرتمند شدن استند از جمله روسیه، چین و ایران که برای برنامه های آمریکا همواره سنگ اندازی می‌کنند و این سنگ اندازی سبب شده که آمریکا را تا جای در افغانستان زمین‌گیر کنند.

انشعاب گروه طالبان به چندین شاخه، همکاری استراتیژیک پاکستان با روسیه، ایجاد اپوزیسیون‌ها در داخل حکومت همه و همه برنامه‌های است که آمریکا را شکست بدهند و این شکست سبب خواهد شد که دوباره بلوک شرق بر افغانستان حاکمیت پیدا کنند و بلوک غرب را از آسیا برون کنند.

با این جنگ در افغانستان جنگ استخبارات منطقه و جهان است و گروه های تروریستی که در افغانستان فعالیت میکنند همه و همه به یک کشوری وابسته استند و جنگ میان کشورها و میان استخبارات کشورها همواره از مردم قربانی گرفته است و در افغانستان هم بیشتر از هر کسی دیگر از مردم قربانی می گیرد و این جنگ تا پیروز یک طرف و شکست طرف دیگر ادامه دارد.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *