افغانستان بازهم چشم به راه کمک های خارجی در ۲۰۱۷

خبرگزاری خاورمیانه

افغانستان بعد از آنکه سال گذشته کمک های خوبی در قبال مسایل مختلف به ویژه بشری دریافت کرده بود، این بار بازهم دست به دامان کشورهای خارجی برای دریافت کمک بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، افغانستان برای سال جدید میلادی، ۱۱۰ میلیون دالر بیشتر از سال گذشته به جامعه جهانی فراخوان داده است.

در همین رابطه داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی امروز (۲دلو) در نشست هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل در کابل اظهار داشت که دولت افغانستان فراخوان جذب کمک بشری ۵۵۰ میلیون دالری را به جامعه جهانی داده است.

عبدالله اظهار داشت که به دلیل مشکلات عمده از جمله افزایش بیجا شده گان داخلی به دلیل تداوم جنگ و بازگشت سیل آسای مهاجرین به کشور، افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی نیاز به کمک های بیشتری در بخش بشری دارد.

به گفته وی، میزان کمک های لازم در سال روان میلادی نسبت به سال گذشته ۱۱۰ میلیون دالر تفاوت دارد به صورتی که سال گذشته جامعه جهانی مبلغ ۴۴۰ میلیون دالر کمک های بشری به افغانستان انجام داده بود.

حساب دهی در قبال کمک

هرچند که جامعه جهانی همیشه و پیش از تعیین و تصویب کردن کمک های لازم به افغانستان، خواهان حساب دهی شفاف در قبال این کمک ها بوده است، دولت کابل اعلام کرده است که حکومت در راستای موثریت هرچه بیشتر این کمک ها تلاش می کند.

رئیس اجرائیه تاکید کرد که فراخوان امسال در راستای نیازها و ضرورت های مردم افغانستان است و انتظار می رود که همکاران بین المللی نیز در این رابطه جواب مثبت بدهند.

موثریت این کمک ها

اما با تمام این تفاسیر، معلوم نیست که این کمک ها در کدام بخش ها مصرف می شود که تغییر چندانی در وضع مردم به ویژه، بیجا شده گان که تمرکز دولت نیز بر همین اصل است، ایجاد نمی شود؟

آیا این کمک ها تنها برای مقام های دولتی است که بیشتر از پیش منابع مالی برای مصارف دفاتر و شخصی شان در اختیار داشته باشند و یا اینکه برای بیجا شده گان مصرف می شود؟

اگر کمک های هنگفت سال گذشته (۴۴۰میلیون دالر) تنها برای بیجا شده گان و بازگشت کننده گان مصرف شده باشد، چرا در فصل سرما، شمار زیادی از بیجا شده گان در بدترین شرایط زنده گی می کنند و هیچ امکاناتی برای آنها در نظر گرفته نشد.

و یا اینکه حساب دهی تنها برای دونرهاست و مردم نباید از کمک هایی که به «نام» آنها صورت می گیرد به «کام» دیگران مصرف نشود.

این در حالی است که در ابتدای سال روان میلادی، سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که بیشتر از ۹ میلیون شهروند افغانستان به کمک های بشری نیاز دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *