افزایش کشت سویا با  تولید ۶ هزار تن در افغانستان

براساس ارزیابی موسسه بین‌المللی آموزش و تغذی (NEI)  دهاقین افغانستان در سال جاری توانسته که از هر هیکتار زمین  ۲.۷ تن سویا برداشت کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در سال ۲۰۱۶  بیشتر از ۶.۰۰۰ تن سویا در افغانستان تولید شده و اکنون سویا یکی از حبوبات مقوی و مغذی است که در مارکیت افغانستان یافت می‌شود.

ولایت بلخ در شمال افغانستان با تولید ۱۳۵۰ تن  سویا توانسته است که مقام اول را در تولید سویا در سراسر افغانستان به خود اختصاص دهد.

بیشتر از ۱۲ سال است که موسسه بین‌المللی آموزش و تغذی(NEI)  که یک موسسه بین المللی می باشد با کمک مالی جمهوری کوریای جنوبی توانسته است که به بهبود صحت و فراهم کردن زندگی بهتر برای  دهاقین افغانستان کمک کند. هزاران زن و کودک را در سراسر افغانستان که با مشکل سوء تغذی روبرو بودند با ترویج کشت سویا یاری رساندند.

پشتیبان اصلی موسسه بین المللی آموزش و تغذی (NEI)  دهاقین افغانستان هستند و در سال ۲۰۱۶ بیشتر از ۱۷.۴۰۰  خانواده افغان در ۳۱ ولایت این کشور  به کشت سویا به عنوان دومین محصول بعد از کشت گندم رو آورده‌اند.

موسسه بین‌المللی آموزش و تغذی برای دهاقینی که به کشت سویا رو آورده‌اند، وسایل ضروری از قبیل تخم اصلاح شده، کود و سایر وسایل مورد نیاز برای کشت سویا ، فراهم کرده‌است.

اکنون دهاقین افغان پروتئین مورد نیاز شان را  برای مصرف خانگی  از زمین‌های خود بدست می‌آورند و آنرا به عنوان سویا نان، سویا پلو و سایر غذاهای که توسط  موسسه بین المللی آموزش و تغذی (NEI)   به دهاقین معرفی شده استفاده می‌کنند.

در مقایسه به ایران و پاکستان دو کشور همسایه افغانستان که سابقه بیشتر در تولید سویا دارند و هرکدام به ترتیب ۱.۶ میلیون تن و ۱.۳ میلیون تن سویا بن تولید کرده‌اند، افغانستان سهم کمتری در تولید سویا در میان این دو همسایه خود دارد، زیرا این کشور تولید سویا را از سال ۲۰۱۶ به کمک موسسه بین المللی آموزش و تغذی (NEI)  آغاز کرده‌است.

همراه با بخش خصوصی موسسه بین‌المللی آموزش و تغذی (NEI)   هفت کارخانه پروسیس سویا را در ولایت کابل، هرات، ننگرهار، کاپیسا، تخار، قندوز و پروان ساخته است.

در این کارخانه‌ها بیسکویت، آرد سویا، بریانی سویا و پنیر سویا(توفو) تولید می‌کنند.  کارخانه‌های جدید سویا در حالی ساخته شدن هستند که قادر به تولید روغن سویا، پروتئین سویا و شیر استریلیزه است.  کارخانه تولید شیر که در کابل در حال ساخت است روزانه قادر  به تولید ۴۰ هزار قوطی شیر سویا  خواهد بود.

موسسه بین المللی آموزش و تغذی (NEI)  توسط کشور کوریا حمایت مالی و همراه با برنامه جهانی غذا( WFP)  و وزارت خانه‌های مختلف در افغانستان همکار است. موسسه بین‌المللی آموزش و تغذی (NEI)   در نظر دارد که تا سال ۲۰۱۸ تمام مردم افغانستان به  سویا و تولیدات آن  دسترسی داشته باشند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *