افزایش قیمت مواد نفتی و گرم شدن بازار مافیا در کشور

به اساس معلومات راننده ها و پرچون فروشان مواد نفتی در سه روز گذشته قیمت یک لیتر تیل پترول از ۵۸ افغانی به ۶۵ افغانی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقامات وزارت تجارت و صنایع میگویند رقابت ناسالم میان متشبثین بخش خصوصی که در راستای مواد نفتی فعالیت دارند باعث بلند رفتن نرخ تیل در بازار های کشور شده است.

وزارت تجارت تاکید که برای رسیدگی به این مشکل نشست اضطراری را دایر میکنند.

 فرید الله شیرزی رئیس عمومی مواد نفتی و گاز مایع وزارت تجارت و صنایع در این مورد گفت درجلسه اضطراری با بخش خصوصی در صورتی که شخص قیمت فروش را شناسایی کنند،که  دولت و مردم کشور را سبوتاژ میکند وی را عاجل به پنجه قانون خواهند سپرد.

 وزارت تجارت و صنایع نرخ یک لیتر تیل پترول را ۵۸ افغانی و یک لیتر تیل دیزل را ۶۲ افغانی تعین کرده است.

توقف فعالیت های شرکت تصفیه مواد نفتی غضنفر گروپ یکی از عوامل دیگر بلند رفتن نرخ مواد نفتی در بازار های کشور گفته شده است، رئیس عمومی مواد نفتی و گاز مایع این عامل را نیز تایید میکند و میگوید شماری از وارد کننده گان مواد نفتی از این مسئله سوء استفاده میکنند.

فعالیت های شرکت تصفیه مواد نفتی غضنفر گروپ  پس از آن از سوی حکومت افغانستان متوقف شد که شماری از وارد کنندگان مواد نفتی، این شرکت را به ناتوانی در تصفیه مواد نفتی پریماگون متهم کردند.

اما رئیس مواد نفتی میگویند ارزیابی های این هئیت نشان میدهد که تیل تصفیه شده در شرکت تصفیه مواد نفتی غضنفر گروپ با نورم و استندرد های تعین شده برابر است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

 به گفتهء رئیس عمومی مواد نفتی قرار است نتایج این بررسی به زودترین فرصت به رئیس جمهور ارایه شود و قرار است پس از فرمان حامد کرزی، شرکت تصفیه مواد نفتی غضنفر گروپ فعالیت هایش را از سر گیرد.

افغانستان بخاطر مصارف داخلی خود و مصارف نیروهای بین المللی کمک به امنیت در این کشور، سالانه به سه و نیم ملیون تن تیل نیاز دارد که ۹۵ در صد آن را از خارج وارد میکند.

بر اساس ارقام ارائه شده حدود ۳۰ در صد مواد نفتی مورد ضرورت افغانستان از راه ایران،  حدود ۳۰ در صد دیگر از طریق ترکمنستان و متباقی از طریق بندر حیرتان وارد افغانستان می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *