افزایش تلفات غیرنظامیان در ماه اپریل

نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می گوید که میزان تلفات غیرنظامیان در ماه اپریل سال روان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۵درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در ماه اپریل سال روان، ۲۰۸ غیر نظامی از سوی طالبان مسلح در نقاط مختلف افغانستان کشته شده است.

در اعلامیه‌ یوناما آمده است که افزایش شمار تلفات غیر نظامیان در روزهای اخیر، نگران کننده بوده و نشان دهنده نیاز فوری به توقف جنگ احساس می شود.

به نقل از اعلامیه: «طالبان در ماه اپریل مسوول ۲۰۸ مورد تلفات افراد ملکی بوده که افزایشی ۲۵ درصدی در مقایسه با ماه اپریل سال گذشته (۲۰۱۹) و سطح مشابه در مارچ ۲۰۲۰ را نشان می ‌دهد.»

یوناما تاکید دارد که گروه ‌های درگیر به قانون بین المللی بشردوستانه که برای حفاظت از افراد ملکی می باشد، احترام بگذارند.

در اعلامیه آمده است که طرف‌ های درگیر نباید امید مردم را برای پایان جنگ در افغانستان از بین ببرند و باید مذاکرات بین الافغانی صلح را هرچه زودتر آغاز کنند.

پیش از این نیز یوناما در گزارش سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، از افزایش تلفات غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده بود.

واکنش امنیت ملی

با این حال، ریاست امنیت ملی نیز می گوید که بعد از امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان، حملات این گروه در کشور افزایش یافته است.

دگر جنرال احمد ضیا سراج، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی اظهار داشت که پس از امضای توافقنامه، بیش از ۳۸۰۰ حمله تروریستی از سوی طالبان سازماندهی شده که در این حملات ۴۲۰ تن افراد ملکی جان باخته و ۹۰۶ تن دیگر زخمی شده است.

واکنش طالبان

اما طالبان مسلح، گزارش تازه یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان را رد کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان می گوید که «متأسفانه مأخذ معلوماتی یوناما پروپاگند ارگان های امنیتی اداره کابل می باشد».

به گفته وی، اکثریت تلفات غیرنظامیان در کشور، در نتیجه بمباردمان های خارجی و داخلی و راکت پرانی های نیروهای امنیتی است.

این درحالی است که تنها در جریان دو حمله مرگبار در کابل و ننگرهار، ۱۲۰ غیرنظامی کشته و زخمی شده بودند و در جریان روزهای اخیر نیز حملات انفجاری و انتحاری در کشور افزایش یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *