افزایش بی رویه قیمت گاز در کشور

با آنکه همیشه دولت از ایجاد هیئت، نهاد و یا کمیته ای برای بررسی مشکلات در فصل های حادثه خیز به مانند زمستان خبر می دهد؛ اما این اقدامات ناکام بوده و ضربه همیشگی نثار مردم می شود.

نهادهای مربوط در ابتدا می دانستند که زمستان سرد همراه با مشکلات عمده برای مردم در پیش است؛ اما راه حلی برای آن سنجیده نشد.

حال و با فرارسیدن فصل زمستان و سرمای بی سابقه آن، در کنار دیگر مشکلات مردم در قسمت افزایش قیمت مواد خوراکه، قیمت گاز نیز به صورت بی سابقه ای افزایش یافته است.

در روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرام گاز در حدود ۴۵درصد افزایش یافته و به ۸۵ افغانی رسیده است.

پیش از زمستان و تا نزدیک به یک هفته پیش، قیمت هر کیلوگرام گاز مایع تا ۵۵ افغانی فروخته می شد.

قیمت گاز در حالی رو به افزایش است که دولت تصمیم گرفت تا از مصرف چوب و ذغال سنگ برای گرم کردن منازل جلوگیری کند.

در همان ابتدای آغاز کارزار مبارزه با سوخت ذغال سنگ، گفته می شد که این کار نمایشی بوده و تنها برای خودنمایی روی دست گرفته شده و جنبه عملی ندارد.

حال با افزایش قیمت گاز به صراحت دیده می شود که این کارزار از ابتدا ناکام بوده است و شاید تنها راهی بوده تا عده ای مشخص بتوانند از هوتل داران، کسبه کاران، سرمایه گذاران و دیگران اخاذی کنند.

هرچند که در بالا رفتن قیمت گاز، مسوولان گفته اند راه بندی شاهراه ها و توقف تانکرهای گاز مایع عوامل اصلی بوده اند؛ اما باید گفت که مسوولان از ابتدا می دانستند فصل سرمای امسال با مشکلات عمده ای همراه است.

پیش از فرارسیدن فصل سرما و ایجاد مشکل برای مردم باید چاره ای اندیشیده شود؛ نه اینکه به مانند اکثر کارها و اقدامات، صرف به نمایش و خودنمایی اکتفا شده و همه مشکلات گریبانگیر مردم باشد.

قطعا اگر راه هم باز شده و تانکرهای گاز به مقصد برسند؛ کاهش چشمگیری به مانند افزایش آن دیده نخواهد شده و مسوولان هم که خودشان هیچ صدمه ای از افزایش قیمت نمی بینند، با یک و یا دو جمله «خوشرنگ» از کنار آن گذشته و مردم می مانند ومشکلات.

این درحالی است که زبیر عظیمی، معاون تخنیک تصدی مواد نفتی و گاز مایع در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که در حال حاضر توانایی توزیع تا ۳۰۰تُن گاز مایع را دارند.

وی اظهار داشت که در شرایط فعلی هر کیلوگرام گاز را به قیمت ۵۰ افغانی در اختیار مردم و شهریان کابل قرار می دهند و ۳۵ محل توزیع را در نظر گرفته اند.

در حالی که به صورت علنی هر کیلوگرام گاز به قیمت ۸۵ افغانی در اختیار مردم قرار می گیرد و ریاست تصدی مواد نفتی می گوید که ۵۰ افغانی گاز را به فروش می رسانند، معلوم نیست که مشکل در کجاست و چه کسی وظیفه بررسی و برخورد با این مشکل را دارد.

سمیر رسا، سخنگوی وزارت تجارت نیز به خاورمیانه گفت که وظیفه ریاست تصدی مواد نفتی است.

حال مردم هستند و تعهداتی که از سوی دولت می شنوند و عملی نمی شود، به مانند تعهد دولت برای کاهش قیمت گاز مایع.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *