اعلام نتایج نهایی انتخابات دور دوم افغانستان قطعی شد

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که در جریان امروزیکشنبه (۳۰ سنبله)  نتایج نهایی انتخابات دور دوم افغانستان اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیسیون انتخابات اعلام نتایج را در جریان امروز قطعی کرده و گفته است که منتظر توافق سیاسی دو نامزد ریاست نمی‌نشیند زیرا تمام کارهای فنی مربوط به انتخابات به پایان رسیده است.

این در حالی است که رایزنی‌ها برای امضای توافق‌نامه تا شام روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری میان نامزدان و رهبران جهادی ادامه داشت و بیشتر تلاش‌ها این است که پیش از اعلام نتایج، توافق‌نامه سیاسی امضا میان دو نامزد شود.

دکتور عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به میانجگیری روسای قوای سه گانه و رهبران جهادی کشور در ارگ ریاست جمهوری روی یک متن چهار صفحه‌ای به توافق رسیده اند.

براساس این توافق‌نامه، مقام رئیس اجرایی با فرمان رییس‌جمهور در روز برگزاری مراسم تحلیف ایجاد می‌شود همچنین در توافق‌نامه گفته شده که پس از دو سال با برگزاری لویه‌جرگه و تغییر قانون اساسی، پست ریاست اجرایی به صدر اعظم اجرایی تبدیل می‌شود.

قرار است براساس این توافق‌نامه، رییس اجرایی شورای وزیران را رهبری کند و رئیس‌جمهور نیز کابینه را رهبری کند. شورای وزیران هفته‌وار و کابینه هر ماه یک بار نشست خواهد داشت.

براساس این توافق نامه، گزینش مقام‌های عالی‌رتبه حکومت و قضا براساس شایسته‌سالاری و دو نامزد پس از مراسم تحلیف و ایجاد حکومت وحدت ملی کمیسیونی را تشکیل می دهند تا برسر اصلاحات در کمیسیون انتخابات به فعالیت آغاز کند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *