اعلامیه جمعیت اسلامی افغانستان در باره حوادث اخیر امنیتی در کشور

جمعیت اسلامی افغانستان در پیوند به حوادث اخیر امنیتی در کشور و ضرورت تغییر در رهبری ادارات امنیتی حکومت افغانستان اعلامیه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این اعلامیه که امروز دوشنبه (۱۵ جوزا) صادر شد خواستار بر کناری مشاور امنیت ملی و رهبری نهادهای امنیتی و تقرر شخصیت‌های قابل قبول مردم، به جای آن ها شده است.

متن کامل اعلامیه قرار ذیل اشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

نحمده و نصلی علی رسوله الکریم و علی آله اصحابه اجمعین

نا امنی ها و حوادث فاجعه بار ماه های پسین در کشور به ویژه رویدادهای هفته گذشته در شهر کابل، جمعیت اسلامی افغانستان را به عنوان بزرگترین حزب سیاسی که در جهت امنیت، صلح و ثبات کشور قربانی های فراوانی داده است، واداشته تا در این شرایط حساس، اعلام موضع کند.

در پی تحمیل چندین دهه رنج و مصیبت های جانکاه، گروه های تروریستی مشمول طالبان، در دو دهه اخیر قربانی های زیادی را بر مردم افغانستان تحمیل کرده اند. در کنار قربانی های بی شمار مردم افغانستان، شخصیت‌های بزرگ جمعیت اسلامی در رأس رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح استاد برهان الدین ربانی و قهرمان ملی کشور شهید احمد‌شاه مسعود، قربانی تروریزم شده اند.

حملات دهشت افگنانه و حوادث تروریستی یک سال اخیر، مثل حملات تروریستی در شاه شهید، ریاست محافظت رجال برجسته، شفاخانه چهارصد بستر، حادثه دهمزنگ، قول اردوی ۲۰۹ شاهین، دو نوبت سقوط کندز و بخش های زیادی از هلمند و دیگر مناطق کشور، پرسش های زیادی را نزد مردم افغانستان در مورد توانایی رهبری ادارات امنیتی و دفاعی و همچنان اراده آن ها در مبارزه با تروریزم مطرح ساخت.

حوادث خونین هفته گذشته در خوست و کابل که جان صدها تن از شهروندان کشور را گرفت و خانواده های زیادی را بی سرپرست و زنانی را بیوه و کودکانی را یتیم و بر اقتصاد کشور زیان های هنگفتی وارد کرد، چند موضوع را روشن ساخت.

– رهبری ادارات امنیتی حکومت وحدت ملی، از کفایت و اراده لازم در جهت تأمین امنیت جان شهروندان کشور و مبارزه علیه شبکه های تروریستی برخوردار نیستند؛

– حلقه ها و کسانی در این نهاد ها وجود دارند که ممکن است با تروریستان در تفاهم و تبانی قرار داشته باشند.
حادثه خونبار چهارشنبه، پنجم رمضان که در نوع خود بی سابقه خوانده شده است، در چند صدمتری ریاست جمهوری و در منطقه به شدت حفاظت شده امنیتی رخداد.

در پی آن، گروهی از فعالان مدنی و شهروندان، با استفاده از حق شهروندی شان در اعتراض به بی کفایتی مقامات و مسئولان امنیتی، به تظاهرات مسالمت آمیز پرداختند، اما شماری از نیروهای امنیتی به جای حفاظت از تظاهرکننده گان، تعدادی را شهید و مجروح کردند و با این عملکرد، برخی از مسئولان امنیتی از خود تصویری مشابه به تصویر تروریستان در اذهان عمومی ترسیم کردند.

طی هفده سال اخیر، در راستای ظرفیت سازی نیروهای ملی امنیتی و دفاعی و ایجاد اعتماد ملی بر آن ها، هزینه های کلانی صورت گرفته است، اما برای جمعیت اسلامی افغانستان خیلی درد آورد بود که روز جمعه مردم تصویر نامطلوبی از این نیروهای را از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی مشاهده کردند که آن ها مستقیم به سوی مردم تیر اندازی می کنند.

جمعیت اسلامی، به نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان اعتماد داشته و به آن ها می بالد و فداکاری و قربانی های همه روزه آن ها را درک می کند. در حادثه تروریستی روز چهارشنبه نیز، اولین قربانی، نیروهای امنیتی کشور بودند، اما آتش گشودن به روی مردم در جریان تظاهرات روز جمعه، پرسش های جدی ای را پیرامون ناتوانی رهبری این نیروها مطرح ساخت.

به همینگونه، آنچه در مراسم برگزاری نماز جنازه یکی از قربانیان تظاهرات جمعه خونین که در روز شنبه هشتم ماه مبارک رمضان رخداد، این باور دیگر را نیز تقویت کرد که بدون تفاهم و تبانی شماری از مدیران نهادهای امنیتی، ممکن نیست که تروریستان به چنین فرصت هایی برای راه اندازی جویبار خون، دست یابند.

وقتی به موج اول ترورهای زنجیره ای شخصیت های جمعیت اسلامی افغانستان طی هفده سال اخیر و مقایسه آن با حادثه تروریستی روز شنبه بادام باغ نگاه می کنیم، در می یابیم که در موج دوم ترورهای زنجیره ای و حملات تروریستیِ مشکوک، برنامه، از ترورهای فردی شخصیت های جمعیت اسلامی، به ترور دسته جمعی آن ها، ارتقا یافته است.

با در نظرداشت موارد یادشده و با توجه به این که نگذاریم تا سیمای درخشان نیروهای امنیتی کشور که به عنوان فرزندان صدیق این سرزمین همه روزه در راستای استقلال، آزادی و عزت مردم قربانی می‌دهند خدشه دار شود و برای این که تلاش‌ها و هزینه های جامعه جهانی در راستای مبارزه علیه تروریزم به هدر نرود، جمعیت اسلامی افغانستان به عنوان شریک حکومت وحدت ملی، عملی شدن سه خواست مشخص را با قاطعیت می خواهد:

۱. برکناری مشاور امنیت ملی و رهبری نهادهای امنیتی و تقرر شخصیت‌های قابل قبول مردم، به جای آن ها؛

۲. پیگیری شفاف حوادث خونین روزهای چهارشنبه، جمعه و شنبه شهر کابل و به دادگاه معرفی کردن عاملین و دستور دهنده گان این حوادث؛

۳. تطبیق کامل موافقتنامه حکومت وحدت ملی به عنوان بنیادی ترین سند مشروعیت این حکومت و زمینه ساز تأمین امنیت و ثبات پایدار و استقرار نظام در آینده.

جمعیت اسلامی افغانستان جهت بهبود وضعیت موجود، خواهان عملی شدن هرچه زودتر این خواسته ها می‎باشد و اگر چنین نشد،‌ در مشوره و تفاهم با سایر احزاب و جریان‌های سیاسی کشور، جهت تغییر مثبت اوضاع سیاسی وامنیتی، تصامیم لازم را خواهد گرفت.

و من الله التوفیق

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *