اعتراض رسانه ها به عدم دسترسی به اطلاعات دولتی

شماری از مسوولان و کارمندان رسانه های کشور با راه اندازی اعتراض خیابانی در کابل، نسبت به عدم دسترسی به اطلاعات از سوی نهادهای دولتی واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مسوولان و کارمندان رسانه ها، ظهر امروز (۱۵دلو) دست به راهپیمایی زده و خواهان رفع محدودیت های دسترسی به اطلاعات از سوی نهادهای دولتی شدند.

این رسانه ها به شمول تلویزیون ‌ها، رادیوها، خبرگزاری ‌ها و روزنامه‌ ها در بیانیه اعتراضی گفته اند که افغانستان در عرصه دسترسی به اطلاعات در سال ‌های اخیر عقبگرد داشته است.

در بیانیه آمده است که بی تفاوتی های اخیر دولت و مشکلات عمده بر سر راه خبرنگاری، باعث شده تا آزادی «مناسب» رسانه ها با خطر روبرو شود.

به باور معترضین، دولت به قانون حق دسترسی به اطلاعات و حمایت از رسانه‌ های آزاد برخورد دو پهلو دارد.

کارمندان و مسوولان رسانه ها با اشاره با حذف عکس جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری در یک مراسم دولتی را نمونه تازه سانسور عنوان کردند.

در بخشی از بیانیه آمده است که «بی تفاوتی و برخورد فریبنده دولت در این عرصه کم کم به یک امری عادی مبدل می ‌گردد. مشکل دسترسی به اطلاعات در سراسر دولت چشم گیر است؛ اما نهادهای همچون دادگاه عالی، دادستانی کل، امنیت ملی، اداره تدارکات ملی، دفتر رییس جمهور، وزارت امور خارجه، وزارت مالیه، بانک مرکزی، وزارت دفاع ملی و وزارت صحت عامه از بسته ترین نهادها به شمار می ‌روند.»

معترضان خواستار اقدامات جدی از طرف دولت، جامعه جهانی و نهادهای حامی رسانه ‌ها در عرصه تحقق حق دسترسی به اطلاعات و حمایت از آزادی رسانه‌ ها به منظور حفظ دموکراسی در کشور شده ‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *