اعتراضات گسترده هواداران محمد مرسی در قاهره

روز گذشته (جمعه ۲۱ سرطان) هزاران نفر از حامیان محمد مرسی در اعتراض به اقدام ارتش مصر در برکناری او از ریاست جمهوری در قاهره دست به راهپیمایی زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، به نقل از بی بی سی این اعتراضات به درخواست جنبش اخوان المسلمین صورت گرفته که گفته بود قصد دارد در اولین جمعه ماه رمضان قدرت حامیان آقای مرسی را به نمایش بگذارد.

همزمان، با اعترضات طرفداران مرسی، ایالات متحده و آلمان از ارتش مصر خواسته اند به بازداشت محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور پایان دهد.

وزارت امور خارجه آلمان جمعه با صدور بیانیه ای از طرف های درگیری در مصر خواست از خشونت پرهیز کنند و از ارتش این کشور خواست محدودیت های اعمال شده علیه آقای مرسی را لغو و به سازمان های بین المللی مانند صلیب سرخ اجازه دهد با او دیدار کنند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم در پاسخ به سوالی درباره درخواست آلمان گفت که ایالات متحده هم با این خواسته موافق است.

آقای مرسی پس از برکنار شدن به وسیله ارتش مصر در هفته گذشته، در مکان نامعلومی در بازداشت به سر می برد.

مقام‌های دولت انتقالی مصر تا به حال از اظهار نظر درباره محل بازداشت محمد مرسی خودداری کرده‌اند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفته است که آقای مرسی در “مکانی امن” بسر می‌برد و با او با ” احترام بسیار رفتار می شود”.

دادستانی کل مصر روز چهارشنبه هفته گذشته حکم بازداشت محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین و شماری از اعضای ارشد این گروه را صادر کرد.

با این حال اآلمان خواستار آزادی محمد مرسی شده است، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این مورد گفته است: “ما خواستار پایان دادن به محدودیت های اعمال شده در مورد آقای مرسی هستیم.”

سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین افزود: “یک مرجع قابل اعتماد” نظیر کمیته بین المللی صلیب سرخ باید اجازه یابد تا با آقای مرسی ملاقات کند.

پیشتر امریکا به ارتش مصر هشدار داده بود که به بازداشت خودسرانه اعضای گروه اخوان المسلمین پایان دهد.

در همین رابطه سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی در واشنگتن خطاب به ارتش و دولت موقت مصر گفت: “اگر شما دولتی فراگیر تشکیل ندهید، علیه خودتان کار خواهید کرد.”

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم در گفتگویی با وزیر خارجه مصر درباره بازداشت مقام های اخوان المسلمین و رئیس جمهوری ابراز نگرانی کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *