اظهارات مجاهد، تحت بررسی جدی ریاست جمهوری

خبرگزاری خاورمیانه

اظهار نظرات جنجالی مشاور شورای عالی صلح در دفاع از طالبان مسلح و بر ضد مجاهدین افغانستان، ریاست جمهوری را واداشت که این اظهارات را به صورت جدی بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه و به نقل از خبرنامه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، هیچ شخص و نهادی اجازه ندارد با استفاده از اصل آزادی بیان، قاتلان مردم، کودکان، زنان و دختران کشور را «فرشته» نامگذاری کند.

در خبرنامه آمده است که :« گروه ‎های تروریستی که هر روز با اشاره بیگانگان، به ‎خاطر ویرانى کشور، به شهادت رساندن و زجر و آزار مردم؛ فعالیت ‏های تروریستی و شوم انجام می‏ دهند، بجای صلح، مستحق نابودی هستند که نیروهای امنیتی و دفاعی شجاع ما، بر ضد آنها در سنگرهای دفاع از وطن مبارزۀ برحق می‌ کنند.»

خبرنامه بی احترامی به شخصیت ‎های ملی و رهبران افغانستان که برای همه هموطنان قابل احترام می ‎باشد را قابل قبول ندانسته است.

در عین حال، ریاست جمهوری گفته است که این اظهارات که نوعی سوءاستفاده از آزادی بیان است، قابل قبول نبوده و در چوکات قانون و به صورت جدی مورد بررسی قرار می گیرد.

ریاست جمهورى همچنین به مردم و رسانه ‎ها سفارش کرده است که در این زمان حساس، تحت تأثیر تبلیغات دشمنان که تلاش می ‎ورزند وحدت ملی ملت افغانستان را خدشه دار سازند، قرار نگیرند.

هرچند خبرنامه ریاست جمهوری نامی از شخص و یا فردی نبرده است؛ اما حکیم مجاهد، مشاور ارشد شوراى عالى صلح، دو روز پیش در نشست رونمایی تحقیق تازۀ انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، با عنوان «بررسی گفتگوهای صلح در افغانستان در چهار دهه» طالبان مسلح را فرشتگان و گروه مقدس خوانده بود.

وی همچنین، داکتر نجیب الله را جانی و خاین، احمد شاه مسعود را بغاوتگر و برهان الدین ربانی را عامل نابسامانی های افغانستان عنوان کرده است.

این اظهارات واکنش رهبران جهادی، سیاسیون و مقام های عالی رتبه دولتی را نیز به دنبال داشت که تا اندازه ای که گفته می شود ریاست اجرائیه خواهان رسیده گی جدی به این اظهارات شده و عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ نیز خواهان مجازات حکیم مجاهد شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *