اشتون در تلاش میانجگری میان اخوان المسلمن و ارتش مصر

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفرش به مصر پس از برکناری “محمد مرسی”، با “عدلی منصور” رئیس جمهور موقت “محمد البرادعی” معاون وی، “عبدالفتاح السیسی” فرمانده کل نیروهای مسلح و “نبیل فهمی” وزیرخارجه مصر دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “کاترین اشتون” در مصر تنها به دیدارهای رسمی بسنده نکرد و برای شنیدن دیدگاه “جنبش تمرد” با اعضای آن دیدار کرد.

 وی همچنین با اعضای ائتلاف ملی برای حمایت از “جمعیت الشرعیه ” متشکل از احزاب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین، الوسط و العمل و هم چنین با هشام قندیل نخست وزیر سابق مصر نیز گفت وگو کرد.

ناظران معتقدند هدف اشتون از بین بردن اختلافات رژیم حاکم و گروه اخوان المسلمین است و درعین حال میانجیگری برای همه گروه های سیاسی است.

 با وجود تلاش کشورهای منطقه و محافل بین المللی برای حل بحران مصر، هنوز طرفهای درگیر به مواضع خود بدون هیچ چرخشی پایبند هستند که به اعتقاد ناظران این رویکرد امکان یافتن راه حل را دشوار می کند.

“احمد المسلمانی “سخنگوی رئیس جمهور مصر در واکنش به تلاش ها برای حل بحران گفت: تصمیمات مصر کاملا ملی است و کاخ سفید برای مصر دستور صادر نمی کند.

یسری العزباوی عضو مرکز پژوهش های سیاسی و راهبردی الاهرام گفته است که رهبران اخوان المسلمین پس از تهدید شدن از سوی نیروهای مسلح مبنی بر انحلال این گروه، تمایل دارند این این گروه همچنان به حیات خود ادامه دهد.

طه عبدالناصر یکی از رهبران گروه اخوان المسلمین نیز اظهار داشت: رژیم موقت، ارتش و برخی کشورهای منطقه با همدستی برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات و کویت در صدد توطئه چینی علیه این گروه هستند.

محمود بدر بنیانگذار جنبش تمرد نیز گفته است که ما از کسانی که به خواست مردم مصر احترام می گذارند، استقبال می کنیم و از مدت ها قبل خواهان اخراج آن باترسون سفیر امریکا در قاهره بودیم، اما در موضع اروپا شاهد تغییراتی هستیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *