اسپنتا: امریکایی ها ‘محسود’ را به زور از نیروهای افغان گرفتند

‘رنگین دادفر اسپنتا’ مشاور اسبق امنیت ملی افغانستان فاش کرد امریکایی ها ‘لطیف الله محسود’ مرد شماره ۲ طالبان پاکستان را که ۲ روز قبل تحویل مقامهای پاکستانی دادند، اکتبر سال گذشته به زور از نیروهای امنیتی افغانستان که وی را در ولایت لوگر دستگیر کرده بودند، گرفتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه از کابل ‘رنگین دادفر اسپنتا’ مشاور امنیت ملی افغانستان در دولت ‘حامد کرزی’ رییس جمهور سابق کشور امروز سه شنبه در واکنش به اقدام امریکایی ها برای به تحویل خودسرانه لطیف الله محسود به پاکستان در مقاله ای نوشت: در اکتبر سال گذشته زمانی که نیروهای امنیتی افغانستان قصد انتقال محسود را برای تحقیقات بیشتر به منظور دسترسی به اطلاعاتش به کابل داشتند، نیروهای ویژه امریکایی در ولایت لوگر موتر حامل وی را متوقف کردند و محسود را با زور در اختیار گرفتند.

به گفته اسپنتا اعتراض شدید وی و ‘حامد کرزی’ رییس جمهور وقت افغانستان به اقدام امریکایی ها موثر واقع نشد و جوزف دانفورد فرمانده وقت نیروهای امریکایی به رئیس جمهور کرزی گفت: به دلیل این که محسود دستانش به خون شهروندان امریکایی آلوده است، نمی توانیم وی را به شما تحویل دهیم.

مشاور سابق امنیت ملی افغانستان این عمل امریکایی ها را نقض قانون اساسی کشور دانست و گفت: تحویل این رهبر طالبان پاکستانی به اسلام آباد در پی سفرهای مقامات ارشد نظامی پاکستان به امریکا و در راستای توافقات میان واشنگتن و اسلام آباد انجام شده است.

اسپنتا، در ادامه با تاکید به اینکه طالبان تحت رهبری پاکستان قرار دارد و تا زمانی که اسلام آباد نخواهد صلح در افغانستان تامین نخواهد شد، گفت: افغانستان هرگز مستعمره نخواهد شد.

بر اساس گزارشها ۲ روز پیش نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان لطیف الله محسود، فرد شماره ۲ طالبان پاکستانی را با ۳ تن از همراهانش به مقامهای پاکستانی تحویل دادند که این واکنش های تندی را به دنبال داشت.

در حالیکه دولت کابل اعلام کرده است در این خصوص تحقیق خواهد کرد، پارلمان افغانستان و مقامهای این کشور این اقدام نظامیان آمریکایی را نقض قانون و حاکمیت افغانستان ارزیابی کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *