اسد: هرگونه مداخله نظامی امریکا در سوریه به شکست می انجامد

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، به ایالات متحده امریکا هشدار داده است که هرگونه مداخله نظامی امریکا در سوریه به شکست می‌انجامد.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بشار اسد در مصاحبه با روزنامه روسی «ایزوستیا» گفت: رهبران غرب نمی‌توانند سوریه را به «دست نشانده» غرب تبدیل کنند.

وی در این مصاحبه در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره اینکه نیروهای سوری از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند، این ادعاها را «توهین به عقل سلیم» توصیف کرد.

وی گفت: رهبران غرب باید از مداخله در امور دیگر کشورها دست بردارند و اگر برخی رویای این را در سر دارند که سوریه را به دست نشانده غرب تبدیل کنند، باید بدانند که هرگز موفق نخواهند شد.

بشار اسد با تاکید بر اینکه سوریه همچنان روابط نزدیکی با مسکو دارد، گفت: روسیه هر آنچه که ما برای دفاع از کشورمان نیاز داریم، فراهم می‌کند.

وی با «تروریست» نامیدن شورشیان سوری، گفت که ده‌ها هزار شبه‌نظامی خارجی هر ماه در حال ورود به سوریه هستند و حملات تروریست‌ها در سوریه تهدیدی برای همه خاورمیانه است.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه این مصاحبه با اشاره به انتشار اخباری درباره احتمال حمله نظامی امریکا و انگلیس به کشورش گفت: رهبران کشورهای غربی هرگز علیه سوریه دست به حمله نظامی نمی‌زنند او تاکید کرد که ماهیت اقدامات و عملکرد نیروهای مسلح و پولیس در سوریه مبارزه با تروریسم است.

وی در ادامه به اقدامات گروه‌های تروریستی در روستاها و شهرهای سوریه در کشتار شهروندان بی‌گناه و نابود کردن زیرساخت‌های اساسی در سوریه اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه به خاطر ادامه ورود گروه‌های تروریستی از خارج به کشور و ادامه حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه‌هاست.

بشار اسد با بیان اینکه سوریه از کنفرانس ژنو ۲ انتظار دارد به کشورهای حامی گروه‌های تروریستی اعمال فشار کنند، گفت: ما از این کنفرانس انتظار داریم زمینه را برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه فراهم کند.

اسد درباره روابط کشورش با روسیه نیز عنوان داشت: تمامی توافقنامه‌های امضا شده با روسیه اجرا خواهد شد و هیچ بحرانی و هیچ فشاری از سوی امریکا، اروپا و کشورهای حوزه خلیج  فارس نمی‌تواند اجرای این توافقنامه‌ها را متوقف کند.

وی افزود: روسیه تمام آنچه سوریه برای دفاع از خود و ملتش نیاز داشته به سوریه وارد می‌کند.

اسد تاکید کرد: کمک سیاسی روسیه و اجرای دقیق توافقنامه‌های نظامی امضا شده بدون در نظر گرفتن فشارهای آمریکا به شکلی چشم‌گیر به وضعیت اقتصادی سوریه کمک کرده است.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه اعلام کرد که بعید نمی‌داند کشورش وادار شود از روسیه وام بگیرد، بی‌ثباتی در سوریه و منطقه خاورمیانه در نهایت بر روسیه نیز تاثیر خواهد گذاشت و روسیه به شکلی چشم‌گیر با تهدیدهای آینده که هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد روبه‌رو خواهد بود.

اسد در ادامه مصاحبه با این روزنامه روسی اعلام کرد: نیروهای امنیتی سوریه امروز با افراد و گروه‌های سازمان‌ یافته تروریستی که اولا ایدئولوژی تندروی مشابه ایمن الظواهری،‌ رهبر القاعده دارند و دوما از طرف برخی کشورها حمایت مالی می‌شوند، روبه‌رو هستند.

وی گفت: گروه‌های تروریستی که امروز وارد خاک سوریه و شهرها و روستاها شده‌اند و هر روز در این مناطق دست به اقدامات تروریستی می‌زنند همان جنایتکارانی هستند که مردم بی‌گناه را می‌کشند و باعث خرابکاری در سوریه می‌شوند.

اسد درباره موضوع ارتباط میان سوریه و رژیم اسرائیل خاطرنشان کرد: روابط گروه‌های تروریستی با اسرائیل پس از اقدام اسرائیل در استقبال از مجروحان گروه‌های تروریستی کاملا برای افکار عمومی مشخص شده است. اگر اسرائیل عملا از این گروه‌های تروریستی تنفر داشت پس چرا در بیمارستان‌هایش به آنها پناه می‌دهد؟ چرا این گروه‌ها به جای اینکه در مصر و سوریه مبارزه کنند علیه اسرائیل دست به مبارزه نمی‌زنند؟

وی گفت: ما هرگز فراموش نمی‌کنیم که اولین پایه‌ریز تشکیل گروه‌های تروریستی کشور امریکاست.

رئیس جمهوری سوریه خطاب به رهبران کشورهای جهان به ویژه غرب گفت: آنها باید از تجربیات ۵۰ سال قبل به ویژه جنگ در ویتنام تاکنون درس بگیرند و آگاه باشند که همه جنگ‌های آنها از جنگ ویتنام تا حالا شکست خورده است و این جنگ چیزی جز ناآرامی و بی‌ثباتی برای خاورمیانه و جهان ندارد.

اسد گفت: دوست دارم بگویم تروریسم برگ برنده در جیب کسی نیست که بتواند از آن هر وقت که دلش می‌خواهد استفاده کند و بار دیگر آن را در جیب خود قرار دهد. تروریسم مثل نیش عقرب است. باید بگویم امکان ندارد با تروریسم در سوریه همکاری کرد و در مالی علیه تروریسم ایستاد. نمی‌توان از تروریست‌ها در چچن حمایت کرد و در افغانستان علیه تروریسم جنگ کرد.

وی گفت: سوریه هرگز «مترسک دست غرب» نخواهد بود. ما کشوری مستقل هستیم و با تروریسم خواهیم جنگید. ما با آزادی هر چه بیشتر با کشورهایی که دوست داشته باشیم ارتباط برقرار خواهیم کرد.

اسد درباره ادعاهای برخی از کشورها و در رأس آن فرانسه درباره استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم این کشور با طرح این سوال‌ها که چطور قصد دارند علیه ما سند و مدرک جمع کنند در حالی که بین ما نه چند کشور بلکه قاره‌ها فاصله وجود دارد و این سوال که ما را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کنند در حالی که تنها دو روز از آغاز جمع آوری اسناد توسط دولت آمریکا می‌گذرد گفت: این ادعاها در حقیقت دروغ و یاوه گویی و کاملا سیاسی است.

وی ادامه داد: چطور دولت سوریه می‌تواند از سلاح شیمیایی استفاده کند در حالی که در این مکان‌ها نیروهای خود نظام مستقر هستند.

رئیس جمهوری سوریه گفت: اولین کسی که خواهان تحقیق کمیته بین‌المللی در جنایات جنگی در سوریه شد خود نظام بود و باید اعلام کنم که روسیه هرگز اجازه نخواهد داد اسناد و گزارش‌ها به نفع سیاست‌های آمریکا و غرب تفسیر شوند.

اسد درباره مساله دخالت نظامی در سوریه نیز گفت: این اولین باری نیست که غرب چنین تهدیدهایی می‌کند غرب تلاش کرد تا روسیه و چین را در شورای امنیت قانع کند اما شکست خورد حالا وضعیت در مصر و تونس تغییر کرده و سناریوی «انقلاب عربی» دیگر قانع کننده نیست.

اسد در ادامه گفت: از دیگر چالش‌هایی که مقابل دخالت نظامی در سوریه وجود دارد این است که اگر این اتفاق بیفتد نمی‌توان گفت آنچه در سوریه اتفاق افتاد انقلابی مردمی بود یا به خاطر اصلاح طلبی و ایجاد اصلاحات صورت گرفت بلکه در این حالت رهبران غرب باید بگویند ما به سوریه رفتیم تا از تروریسم حمایت کنیم.

وی ادامه داد: آری در حقیقت رهبران غرب و ابرقدرت‌ها می‌توانند عنان جنگ را در اختیار بگیرند اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توانند پیروز شوند؟

بشار اسد درباره امکان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آینده به سوریه به خاطر تلاش برای حل بحران این کشور گفت: هدف آمریکا کاهش نقش روسیه در عرصه بین‌المللی است به ویژه از طریق فشار بر مساله سوریه است. روسیه امروز حامی من یا دولت سوریه نیست و مردم سوریه می‌توانند هر رئیس جمهور یا هر دولتی را برای دفاع از منافعشان در منطقه انتخاب کنند.

اسد در پایان اعلام کرد: تا زمان توقف حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها در خارج از سوریه امکان آغاز مذاکرات سیاسی ممکن نیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *