استفاده از کودکان در جنگ بادغیس

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می گوید که باید برای بهتر شدن اقدامات برای حفاظت از کودکان در نبردهای مسلحانه اقدام عملی شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یوناما امروز (۱۴میزان) با نشر خبرنامه ای به نقل از بزرگان و اعضای شورای ولایت بادغیس گفته است که از کودکان در نبردهای مسلحانه استفاده می شود.

در این خبرنامه آمده است که بزرگان محلی بر نیاز اقدامات بهتر برای حفاظت از کودکان در منازعات مسلحانه تاکید کرده اند.

به نقل از خبرنامه، نمایندگان شورای ولایتی و ریاست امور زنان، مقامات پولیس، مدافعین حقوق و اعضای جامعه مدنی بادغیس در نشست یک روزه برای برنامه ریزی در راستای جلوگیری از استخدام کودکان در نبردهای مسلحانه به عنوان سرباز و شورشی تاکید کردند.

یوناما می گوید که شمار زیادی از اشتراک کنندگان بر نیاز به رسیدگی به عواملی که کودکان را به درگیری ها می کشاند، تاکید کرده اند.

مونسه قادری عضو شورای ولایتی بادغیس گفته است: «ما اطفالی را می بینیم که به عنوان سرباز در نیروهای مسلح کار می کنند و وقتی این موضوع را تعقیب می نماییم، درمی یابیم که پروسه استخدام به درستی تعقیب شده است.»

به گفته وی، مشکل جعل سن در پروسه شناسایی و ثبت این کودکان برای حضور در صفوف نیروهای امنیتی است.

در عین حال، فتانه بادغیسی یکی از مسوولین نهاد صدای زنان بادغیس به قاچاق کودکان در افغانستان اشاره کرده و گفته است: «ما شاهد این بودیم که گروه هایی، اطفال را از بادغیس به دیگر کشورها و دیگر ولایات قاچاق کرده اند. این کار باید متوقف شود.»

با این حال، یوناما حمایتش از صلح و ثبات برای مردم و دولت افغانستان اعلام کرده و می گوید بر مبنای ماموریت این سازمان منحیث یک ماموریت سیاسی، از حل و فصل منازعات و جلوگیری از آن، افزایش سهم گیری و انسجام اجتماعی و همچنان از تحکیم همکاری های منطقوی پشتیبانی می نماید.

ولایت های غربی کشور در سال های اخیر شاهد افزایش فعالیت های شورشیان بوده است که این موضوع باعث گردیده تا بسیاری از کودکان در معرض سوءاستفاده قرار گیرند.

در اوایل سال روان، دولت قانون حفاظت از حقوق کودکان را وضع کرد که به مجموعه ای از قوانین مرتبط چون پلان عمل مشترک ۲۰۱۱ برای جلوگیری از استخدام کودکان زیر سن که با ملل متحد یکجا به امضاء رساندند، این قانون نیز اضافه شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *