استفاده ابزاری از دانش‌آموزان در گردهمایی سیاسی بلخ

شاهدان عینی با اشاره به گردهمایی شهر مزارشریف که تحت نام «حمایت مردمی از صلح» برگزار شده است، می‌گویند، در این گردهمایی شاگردان زیادی از مکاتب ولایت بلخ اشتراک کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حضور دانش‌آموزان در گردهمایی‌های سیاسی از سوی حکومت ممنوع اعلام شده و پیش از این نیز این روند قربانی‌هایی نیز از دانش‌آموزان گرفته است.

حادثه ۱۵ عقرب سال ۱۳۸۶ که ده‌ها دانش‌آموز به منظور پذیرایی از هیئت اقتصادی به ریاست سیدمصطفی کاظمی؛ رئیس پیشین کمیسیون ملی اقتصاد مجلس نماینده‌گان در فابریکه قند ولایت بغلان آماج حمله انتحاری قرار گرفتند؛ نمونه بارز حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های سیاسی است.

پس از این رویداد مرگبار حامد کرزی رئیس‌جمهور وقت کشور طی حکمی اشتراک دانش‌آموزان و دانش‌جویان را در محافل تشریفاتی و سیاسی ممنوع اعلام کرد و وزارت معارف نیز از مسوولان معارف در کشور خواست که دیگر از دانش‌آموزان به عنوان استقبال کننده‌گان مقامات دولتی و محافل سیاسی استفاده نکنند.

اما حالا در ولایت بلخ؛ ده‌ها دانش‌آموز بنابر امر «صبغت‌الله مستقیم» رئیس معارف بلخ در گردهمایی «سیاسی» که در مسجد روضه شهر مزار شریف برگزار شده است، اشتراک کرده‌اند.

یکی از دانش‌آموزان لیسه باختر شهر مزارشریف می‌گوید، وی با جمعی از هم‌صنفی‌هایش به هدایت یکی از سرمعلین لیسه از صنف بیرون کشیده شده و مسجد روضه آورده شدند.

این دانش‌آموز می‌گوید، دانش‌آموزان زیادی از مکاتب مختلف شهر مزارشریف در مقابل دروازه ورودی روضه صف کشیده بودند و هر کدام پس از تلاشی از سوی مامورین وارد صحن روضه می‌شدند.

همچنان شاهدان عینی به خبرگزاری خاورمیانه می‌گویند، شهر مزارشریف چهره نظامی به خود گرفته بود و در سراسر این شهر موترهای نظامی حضور داشتند و از جنب‌وجوش روزهای قبلی شهر کاسته شده بود.

گفته می‌شود این گردهمایی به حمایت از پیوستن گلب‌الدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به روند صلح از سوی نهادی بنام «صلح و نجات» برگزار شده است.

باشنده‌گان شهر مزار شریف می‌گویند، نباید در گردهمایی‌های سیاسی و یا هم به نفع جریانی از دانش‌آموزان به عنوان اشتراک کننده استفاده شود؛ چون در شرایط کنون احتمال بروز هر گونه رویدادی در کشور می‌رود.

با تلاش فراوان موفق نشدیم تا نظر رئیس معارف ولایت بلخ را داشته باشیم و وی به تلیفون ما جواب نداد.

محراب‌الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *