از راه بندی ها تا فساد اداری در ترافیک کابل

یکی از مشکلات اساسی که شهروندان کابل همواره با آن درگیرند، معضل ازدحام ترافیکی و راه بندی های این شهر است که سبب گرفتاری های زیادی شده است.

نبود ایستگاه های مشخص برای وسایط مسافربری، توقف موترها در میان سرک، نبود پارکینگ و پارک کردن موترها در مکان های پر ازدحام شهر، تقاطع ها و چوک های غیر معیاری، خط و سیرهای روزانه و غیرقانونی برای عبور افراد بلند پایه دولتی از جمله مشکلاتی است که سبب راه بندی های پایتخت شده است.

متاسفانه مسوولان مدیریت ترافیک کابل نیز هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات نکرده است. بسیاری به این باورند که اداره ترافیک در تبانی با اتحادیه ‌های مسافربری شهری، از راننده گان وسایط نقلیه مسافربری روزانه پول دریافت می کنند و کسانی که پول نمی دهند اجازه فعالیت را نیز ندارند که این امر سبب بی نظمی های زیادی در سطح شهر شده است.

رحمت الله یک تن از رانندگان شهر کابل به خاورمیانه گفت :«پولیس ترافیک در بعضی ایستگاه ها هم پول می گیرد و هم اجازه کار کردن را نمی دهد. آنان با هم دستی معلولین در ایستگاه ها، روزانه تا ۶۰ افغانی از هر موتر حق می گیرند.»

وی افزود که حتی پارچه های جریمه آنان نیز کاپی بوده و پول جریمه ها را به دولت تسلیم نمی کنند. در اکثر موارد وقتی راننده ای تخلف می کند با گرفتن مبلغ کمتر از دادن پارچه جریمه خودداری می کند.

احسان یکی دیگر از رانندگان به خاورمیانه گفت :«اتحادیه های مسافربری شهری با همکاری مدیریت ترافیک کابل از مسیرهای میان شهری روزانه بین ۳۰ – ۵۰ افغانی از هر موتر می گیرد و اجازه فعالیت می دهند، در غیر آن جریمه شان کرده و اجازه کار کردن برای شان نمی دهند.»

شیرعلی حیدری، یک تن از تاکسی ران های شهر کابل نیز در این زمینه گفت:«بندش سرک ها برای ما مشکلات زیادی را ایجاد کرده و ساعت ها منتظر باز شدن راه می مانیم.»

وی افزود که این راه بندی ها باعث رکود در کار آنان شده و میزان درآمدشان را به شدت پایین آورده است.

این مشکل تنها برای راننده گان موترهای مسافربری شهری نیست و کراچی داران نیز با مشکل اینچنینی روبرو هستند و از برخورد و نحوه اخاذی پولیس ترافیک شکایت دارند.

غلام محمد، یک تن از کراچی داران شهر کابل به خاورمیانه گفت :«بندش سرک ها، کار و بار ما را هم با مشکل روبرو کرده است.»

وی می گوید که پولیس ترافیک به خاطر اینکه از موترها و کراچی ها «حق پولی» می گیرد، به بندش راه ها و نحوه فعالیت موترها هیچ نظارتی ندارد و تنها به فکر گرفتن پول از راننده گان است.

با این حال، محمد ناظم، یک تن از موظفین ترافیک کابل به خاورمیانه گفت :«بعضی از راننده گان با ترافیک همکاری دارند؛ اما اکثرشان تخلف کرده و نقض قانون را قبول نمی کنند.»

وی افزود که ما با متخلفین برخورد قانونی می کنیم و در صورتی که قانون از سوی آنان نقض شود، آنها را جریمه می نماییم.

در عین حال، نجیب دانش، سرپرست سخنگوی وزارت امور داخله در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه گفت که این راه بندی ها دلایل متعددی دارند، مانند افزایش نفوس، موجودیت شمار زیادی وسایط نقلیه در شهر، ورود روزانه یک تا دو میلیون شهروند از ولایت های دیگر، تردد مقامات دولتی، مشکلات امنیتی و بسته شدن بعضی جاده ها و کمبود نیروی پولیس ترافیک.

وی در پیوند به ایستگاه های مشخص موترهای مسافربری اظهار داشت که به شکل اساسی چنین ایستگاه هایی وجود ندارند، ولی مکان های مخصوصی برای این کار در نظر گرفته شده است.

دانش افزود که با تاسف شماری از راننده گان قوانین را رعایت نمی کنند و معمولاً آنان در مناطق مزدحم توقف می کنند و سبب بندش سرک ها می شوند.

سرپرست سخنگوی وزارت امور داخله در مورد موجودیت فساد در اداره ترافیک کابل گفت :«نمی توانیم از موجودیت فساد در مدیریت ترافیک کابل چشم پوشی کنیم. این مشکل در گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز موجود است.»

دانش افزود که در سال گذشته چند مامور پولیس ترافیک به اتهام فساد بازداشت و پرونده هایشان به مراکز عدلی و قضایی سپرده شده است.

بر اساس معلومات وی، به جز موارد قانونی و دادن پارچه جریمه اداره ترافیک، هرگونه اخاذی پولیس ترافیک از راننده گان رشوت پنداشته می شود.

وی درباره برنامه های عملی این وزارت برای کاهش مشکلات ترافیکی شهر کابل گفت که برای حل این مشکل با وزارت های فواید عامه، شهرسازی و شهرداری کابل صحبت شده و بعضی تصمیمات نیز در این زمینه گرفته شده است؛ اما در حال حاضر برای رفع این معضل برنامه های بلند مدت در اختیار نیست.

سید مهدی علوی نژاد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *