ادعای ناظران انتخاباتی: سناریوی حمله بر «دیجیتال سنتر»

شماری از ناظران دسته های انتخاباتی مدعی شده اند که در یک برنامه و سناریوی از پیش تعیین شده، شماری از ناظران دسته انتخاباتی «دولت ساز» در همکاری با نیروهای امنیتی، به مرکز «دیتا (دیجیتال) سنتر» حمله کرده اند.

این ناظران که بیشتر آنها مربوط به دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» هستند در صفحات فیس بوک خود به شرح ماجرا پرداخته و به نوعی پرده از اتفاقات روز و شب گذشته در کمیسیون برداشته اند.

هارون معترف یکی از ناظران دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله عبدالله می گوید: «دیروز پس از وقفهٔ چاشت فضا در کمیسیون کم کم غیر عادی می‌ شد و رژه نظامیان پر رنگتر می ‌شد.»

به گفته وی، «ساعت ‌های پس از ۲ چاشت بود که مولانا عبدالله از دفتر کارش بیرون شد و سوار موترش شد و محافظانش با موتر تعقیبی از عقبش راه افتادند؛ ما و چند تن از دوستان و همکاران در نزدیک تعمیر کمیشنران ایستاده بودیم و نیم ساعت بیشتر از رفتن آقای مولانا نگذشته بود که خبر رسید یک مهاجم که قصد حمله بر جان او را را داشت دستگیر شده.»

به ادعای معترف، فضای داخل کمیسیون لحظه به لحظه مشکوک و نظامی تر می ‌شد. قطعه (CRU قطعات خاص) در صحن کمیسیون پایین و بالا می ‌رفتند، انگار اینجا «دشت بکواه» باشد.

وی می گوید که آقای «مل» معاون کمیسیون انتخابات را دیده که از دفترش بیرون شده و به طرف تجمع آنها آمد و با اضطراب و پریشانی به ناظران گفت که از این ساحه دورتر بروند تا خدای نخواسته حادثه‌ ای رخ ندهد و بهتر است در یک اتاق دیگر حضور یابند.

بر اساس گفته های ناظر انتخاباتی دسته ثبات و همگرایی، آقای نو‌اندیش همکار آنها نسبت به این برخورد اعتراض کرده و درخواست مکانی مناسب برای ناظران را داده است؛ اما آقای «مل» با پذیرش این اعتراض تاکید داشت که عجالتا در جایی قرار بگیرند.

معترف گفته است «پس از صحبت ‌های آقای مل، حضور نظامیان و امنیتی ‌ها در اطراف تعمیر کمیشنران بیشتر می ‌شد. کسی از مسوولین امنیتی برای ناظران اطلاع داد که چند مهاجم انتحاری وارد کمیسیون گردیده اند و هر لحظه احتمال دارد حادثه واقع شود.»

وی می گوید که پخش این خبرِ مشکوک فضا را برهم زد و کارمندان کمیسیون شروع کردند به رخصت شدن و هنوز ساعت ۴ نشده بود که کارمندان مرکز نتایج و دیگر بخش‌ ها با عجله رخصت شدند.

منبع افزود: «من، فهیم فطرت، وکیل صمیم، اسرار کاظمی، هادی و … در دهلیز بخش رسانه‌ های کمیسیون نشستیم و در مورد اوضاع کمیسیون و برخورد مشکوک تبصره می ‌کردیم. ناگهان مولانا عبدالله به کمیسیون برگشت و مستقیم وارد مرکز رسانه‌ ها گردید. مولانا خیلی ناراحت و برآشفته به نظر می ‌رسید. همه دورش جمع شدیم و از حادثه حرف می‌ زدیم. آقای مولانا به پشت میز مطبوعات کمیسیون قرار گرفت، تجهیزاتی که از مهاجم به دست آورده بود روی میز پهن کرد و به همکاران بخش دستور داد تا تلویزیون ملی که همیشه ‌وقت حاضر در تالار است، نشرات فوری را آغاز کند تا در مورد حادثه توضیح دهد.»

بر اساس گفته های معترف، آقای «مل» در این زمان تلاش می ‌کرد تا مانع نشست خبری مولانا گردد و در گوش وی هم چیزی می‌ گفت که با واکنش تند آقای مولانا مواجه شد و نشست خبری آغاز شد.

وی افزود «نشست پایان یافت و شمار کمیشنران، کمیسیون را ترک می‌ کردند؛ اما فضا غیر عادی به‌نظر می‌ رسید. یکی از همکاران ما خبر دادند که دارلانشا گفته امشب را کار نمی‌ کنند و ناظران می‌ توانند برگردند. من، فهیم فطرت، وکیل صمیم و … به طرف دفتر رییس دارلانشا راه افتادیم تا در مورد تعطیلی بخش شب با آقای ننگ صحبت کنیم.»

معترف گفت «دم دفتر آقای ننگ غیر عادی با سربازان قطعه خاص محافظت می ‌شد. ما مستقیم وارد دفتر آقای ننگ شدیم که دستیارش مانع ما شد، گفت ننگ یک جلسه مهم دارد. چند لحظه در پشت دفتر رییس دارلانشا انتظار کشیدیم که دو شخص که به اصطلاح جلسه مهم داشتند، از دفتر ننگ خارج شدند و این دو بزرگوار، آقای رشتیا معاون عملیاتی ننگ و بارکزی رییس بخش تکنالوژی بودند.»

وی می گوید که بدون اینکه با آقای ننگ ببینند، موضوع رخصتی بخش شب را با رشتیا ‌و بارکزی در میان گذاشتند و در حال صحبت بودند که یک گروه ۱۰ نفری از ناظران تخنیکی «دولت ‌ساز» هم وارد دارلانشا شده؛ اما بدون اینکه حرفی و یا اعتراضی از کار شب داشته باشند، راحت بر سر کوچ‌ها نشستند و منتظر بودند که ما خارج شویم تا آنها صحبتی داشته باشند.

به عقیده ناظر انتخاباتی، حمله بر جان مولانا، شایعه ورود انتحاری‌ به کمیسیون، گشت‌ و گذار قطعات خاص در داخل کمیسیون، تعطیلی بخش شب و ورود ناگهانی و مشکوک ناظران دولت ‌ساز در اوقات شام به دارلانشا، شرایط مشکوکی را به وجود آورده بود.

او می گوید «به عنوان ناظران بخش روز داشتیم از کمیسیون خارج می‌ شدیم، موضوع را به همکاران ناظران بخش شب که حاجی صاحب فاروق و … تازه رسیده بودند توضیح دادیم و گفتیم پیگیر مسئله باشند تا از طرف شب کار خلافی انجام ندهند. ساعت ۱۱ شب بود که خبر دریافت کردیم که قطعه خاص CRU اتاق‌ های مهم مرکز نتایج و اتاق دستگاه های بایومتریک را باز کرده ‌اند و در هماهنگی با ناظران تیم «دولت‌ ساز» ـ همان دستهٔ که شام به دارلانشا آمده بودند ـ در همکاری با دارلانشا دست به کار شدند و به مواد حساس دست زده اند و اقدام به پروسس کرده اند.

در عین حال، معترف می گوید که صبح امروز (۲۹میزان) منابع در کمیسیون گفته ‌اند آقای مل به نیروهای قطعه خاص گفته که از اتاق‌ های مهم و مرکز نتایج ملی محافظت کنند و به همین منظور رمزهای دهلیزها شکسته شده بودند و برخلاف اصول کاری، این نیرو ها وارد دهلیزها شده بودند.

ناظران انتخاباتی می گویند که جزئیات بیشتر و اینکه چه کاری در شبی که همه را رخصت کرده بودند، امروز روشن خواهد شد.

دسته انتخاباتی «دولت ساز» این ادعاها را رد کرده و نوعی شایعه پراکنی می دانند.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات در این رابطه حاضر به صبحت نشدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *