اختلاس ده‌ها میلیون دالر در ساخت و ساز جاده‌ها در افغانستان

نجیب الله اوژن، سر پرست وزارت فواید عامه افغانستان در نشست مجلس سنای کشور (مشرانو جرگه) در مورد شاهراه ها و جاده های مواصلاتی کشور و برنامه های بعدی حکومت در این زمینه ها گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نمایندگان مجلس سنای افغانستان می گویند که هشت الی ده میلیارد دالر امریکایی طی ۱۳ سال گذشته از سوی جامعه جهانی برای ساخت و ساز جاده ها در افغانستان کمک شده است.

به گفته آنان حدود پنجاه درصد از جاده های ساخته شده در افغانستان به دلیل عدم حفظ و مراقبت تخریب و یا از بین رفته اند.

خرابی شاهراه سالنگ- کابل ، کابل – تورخم، امکان مسدود شدن سالنگ ها در زمستان، ناپدید شدن ده‌ها میلیون دالر در ساخت جاده حلقوی و توقف کار ساختمانی آن از سوی کمپنی های امریکایی و ترکی، عدم ساخت جاده  مرکزی گردندیوال- غور از جمله موضوعاتی بود که در جلسه عمومی مجلس سنا مطرح شد.

آقای اوژن، اختلاس ده ها میلیون دالر بودجه دولت را در ساخت جاده حلقوی از سوی دو کمپنی (امریکایی و ترکی) را یک تراژیدی خوانده گفت: قرارداد با این دو کمپنی از اساس اشتباه بوده زیرا هر کیلومتر این جاده دو میلیون و چهارصدهزار دالر امریکایی هزینه شده و ازطرف دیگر این کمپنی‌ها ظرفیت های لازم را نیز نداشته اند.

استراتیژی جدید حفظ و مراقبت از جاده ها:

نجیب الله اوژن سرپرست وزارت فوایدعامه از استراتیژی جدید حفظ و مراقبت و تعدیل قانون حق العبور، احصاییه و ارزیابی تمام جاده‌های کشور خبر داد.

وی گفت که بر اساس برنامه جدید (تعدیل قانون حق العبور) عواید سالانه وزارت فواید عامه افغانستان، از دو میلیون به چهل میلیون دالر افزایش یافته است در صورتیکه این پول‌ها بطور کامل ازسوی وزارت مالیه بدسترس این وزارت قرار گیرد، ده هزار کیلومتر جاده طی دو سال آینده تحت ترمیم، حفظ  و مراقبت قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، ۱۴۰ پل و پلچک در مسیر شاهراه کابل – قندهار در اثر بمب گذاری شورشیان از بین رفته و از طرف دیگر یکصدو پنجاه میلیون دالر جاده های کشور در اثر حوادث طبیعی زیان دیده اند.

شاهراه سالنگ- دوشی – شیبر:

سرپرست وزارت فواید عامه، ترمیم اساسی شاهراه سالنگ را در حال حاضر ناممکن خوانده گفت که این جاده طی پنجاه سال، عمر خود را از دست داده است.

او گفت: قبلا روزانه حدود ۴۰۰ موتر با وزن الی ۱۲ تن در شاهراه سالنگ رفت و آمد می کرد اما در حال حاضر روزانه ۴ الی ۵ هزار موتر مسافربری و باربری با وزن ۶۰ الی ۷۰ تن، رفت و آمد میکنند و  این امر باعث سرعت تخریب این شاهراه شده است.

به گفته وی، ضرورت است که این شاهراه از “دو شاخ الی اولنگ” کانکریت شود و در این زمینه با کمپنی های روسی و چکی توافقاتی صورت خواهد گرفت و از کمک یکصد میلیون دالری بانک جهانی در ترمیم آن استفاده خواهد شد.

آقای اوژن می گوید: با شروع کار اساسی سالنگ ها، امسال کار قیر ریزی شاهراه دوشی – شیبر (به بدیل شاهراه سالنگ) به هزینه ۲۸۰ میلیون دالر کمک کشورهای خارجی، آغاز می شود.

کار ساخت جاده هرات – چشت شریف:

سرپرست وزارت فوایدعامه از کار قیرریزی جاده هرات الی چشت شریف در آینده نزدیک خبر داد اما توقف کار جاده چشت – چغچران را مداخلات بی مورد وکلای آن ولایت، بر سر تعیین مسیر احداث این جاده عنوان نمود.

وی گفت، کشور جاپان آماده بود تا این شاهراه را اعمار نماید اما در سفریکه سفیر آن کشور به ولایت غور داشت برخی اشخاص تحریک شده با پرتاب ” پیاز، خاک و گل” به سوی وی، جاپان را از این اقدام شان منصرف ساختند.

کار شاهراه گردندیوال – غور در حالیکه سروی و دیزاین آن تمام شده به نسبت نبود بودجه از ساخت باز مانده است و از کابل الی گردیندیوال به طول ۶۰ کیلومتر بنابر عدم حضور کمپنی های قراردادی، کار آن نیز به تاخیر افتاده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *