ابراز تاثر رئیس جمهور از گفته های اخیرش در مورد «امیر تیمور»

رئیس جمهور کشور بعد از واکنش ترکتباران نسبت به اظهارات اخیرش در مورد امیر تیمور کورگانی، ابراز تاثر کرده و گفته است که این اظهارات «غیرعمدی» بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، هفته پیش در یک نشست و گفتمان تاریخی از امیر تیمور به عنوان «تیمور لنگ» نام برد که این اقدام با واکنش جدی ترکتباران کشور روبرو شد.

اما حال ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای گفته است که محمد اشرف غنی، به عنوان رئیس جمهور افغانستان، به فرهنگ، تاریخ، هویت و ارزش های اقوام و اقشار مختلف ساکن در افغانستان، به دیدۀ قدر نگریسته؛ در جهت بازیابی هویت های قومی، تاریخی، فرهنگی و اعتلای آن؛ تلاش ‌های فراوانی را انجام داده است.

به نقل از خبرنامه، رئیس جمهور ضمن پرداختن به مسایل کلان در برنامه‌ گفتمان؛ تاریخ، فرهنگ و هویت ملی با محصلان، در مورد امیر علی شیر نوایی گفت: «کدام اوزبیک زبان در اوزبیکستان یا در آسیای مرکزی نیست که بالای امیر علی شیر نوایی افتخار نکند؛ ولی شما فراموشش کرده اید. آیا این برخورد ملی با ادبیات تان است؟ کلانترین شخصیت تاریخی ادبیات اوزبیکی در هرات رشد کرد. عدالت یکی از کلیدی ترین بحث های ادبیات ملی ما است.»

خبرنامه آورده است؛ از این که در برنامه یاد شده، به صورت غیر عمدی از امیر تیمور کورگانی، با لقب غیر متعارف یاد شده و باعث جریحه دار شدن احساسات پیروان و حامیان این سیاست مدار نامدار گردیده است، رئیس جمهور متاثر است.

ریاست جمهور ابراز آرزومندی کرده است که سیاسیون، با نشر پیام های فصل کننده و تحریک آمیز، از احساسات مردم به خاطر پیشبرد اهداف کوچک سیاسی و انتخاباتی شان استفاده نکنند.

این در حالی است که روز گذشته دفتر مطبوعاتی جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری گفته بود که رئیس جمهور با اظهاراتش در مورد امیر تیمور به مردم ترکتبار توهین کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *