ائتلاف نجات؛ زمینه‌ساز آشتی میان طرفداران جمعیت و جنبش در فاریاب

فرمانده‌هان هواخواه احزاب جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی در ولایت فاریاب که با هم دشمنی دیرینه داشته و بارها درگیری‌های مسلحانه داشتند؛ حالا همدیگر را در آغوش کشیده و برای مبارزه مشترک در برابر گروه‌هایی که امنیت منطقه‌شان را به چالش می‌کشند در یک سنگر قرار گرفته‌اند.

فرمانده‌هان این احزاب که با پا در میانی بزرگان قومی و علما با هم آشتی کرده‌اند پیش از این در جبهات جداگانه در ولسوالی‌های بلچراع و گرزیوان در تشکیل نیروهای خیزش مردمی در برابر گروه‌های مخالف مسلح دولت می‌جنگیدند و هر از گاهی با پیدا شدن اختلافات ذات‌البینی با هم درگیر می‌شدند.

عبدالمنان قاطع عضو شورای ولایتی فاریاب در گفتگو به خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، پس از تشکیل ائتلاف «نجات‌افغانستان» به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و استاد عطامحمد نوری والی بلخ، حس هم‌پذیری و همکاری میان این فرمانده‌هان شکل گرفت.

وی صلح میان فرمانده‌هان این دو حزب را در تأمین امنیت فاریاب مؤثر می‌داند.

در عین حال فرمانده دادالله (هواه‌خواه حزب جمعیت) به خبرگزاری خاورمیانه گفت، در این نشست قومی نزدیک به ۴۰ فرمانده دو حزب حضور داشتند و پس از صحبت‌های زیاد؛ همدیگر را در آغوش کشیده و با هم آشتی کردند.

وی گفت، هر دو طرف خواست بزرگان قومی را که ایجاد وحدت بود، پذیرفته و تأکید بر ادامه مبارزه مشترک در برابر گروه‌های مخالف مسلح دولت نمودند.

این در حالیست که در این اواخر وضعیت امنیتی ولایت‌های شمال رو به وخامت گذاشته و در بیشتر ساحات این ولایت‌ها مخالفان مسلح دولت حضور دارند.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *