آگاهی عامه در گرو علما و متنفذین در باره انتخابات

نشستی تحت نام (سیمنار علما و متنفذین کابل، جهت جلب همکاری آنها در زمینه‌ای آگاهی دهی عامه برای انتخابات) در کابل برگزار و سخنرانان نقش علما و متنفذین قومی را در خصوص آگاهی دهی عامه برای  انتخابات پر رنگ دانستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در این کنفرانس ضمن بیان این مطلب که ” ما بدون انتخابات راهی دیگری نداریم و انتخابات هم بدیلی دیگری ندارد.”  یاد آور شد که افغانستان در مرحله‌ای بسیار حساس و تاریخی روند انتقال قدرت سیاسی قرار دارد که همه وظیفه دارد در این خصوص کمک نموده و دین شان را به کشور ادا نمایند.

رییس کمسیون مستقل انتخابات مسئله انتخابات را یک روند ملی و نقش علما و روحانیو متنفذین قومی و دینی را نیز در برگزاری انتخابات تاثیر گزار دانسته تاکید نمود که علما با قدم، قلم و سخنش می‌تواند به روند مسالمت آمیز انتقال قدرت سیاسی کمک شایانی نموده و نقش بارزش شان را در این پروسه به نمایش بگذارد.

در همین حال ضیاالحق امرخیل منشی کمسیون مستقل انتخابات می‌گوید با وجود اینکه امنیت یکی از چالش‌های عمده فراروی انتخابات است ولی چالش دیگری که کمسیون مستقل انتخابات با آن مواجه است آگاهی کافی در مورد انتخابات است.

امرخیل ضمن بیان این مطلب که ۶۶% درصد از واجدین شرایط رایی دهی در مراکز و بقیه در ولسوالی‌های کشوراست خاطر نشان ساخت که ما تا دو هفته قبل از برگزاری انتخابات تمام زمینه‌های لازم برای حضور زنان و مردان را در پای صندوق های رای فراهم می‌سازیم.

وی  ضمن تاکید بر نقش علما و متنفذین کشور در بالا بردن آگاهی مردم در باره‌ای انتخابات و تشویق و ترغیب آن‌ها به شرکت در انتخابات، علاوه نموده که ۱۵۰۰ نفر از علما، روحانیون و متنفذین با اشتراک در سمینار ها چگونگی کار را یاد گرفته تا از این طریق بتواند به بالابردن آگاهی دهی به مردم کمک نمایند.

عبدالجبار تقوی والی کابل نیز از علمای کشور میخواهد که در پروسه‌ای آگاهی دهی کمک نموده و با استفاده از منابری که در اختیار دارند مردم را به شرکت در این پروسه‌ای ملی تشویق نمایند.

وی خطاب به علمایی دین یاد آور شد که افغان‌ها الزاما برای جنگ، دهشت و خشونت آفریده نشده و علما با اگاهی دهی، شرکت در انتخابات و همینطور تشویق و ترغیب مردم به شرکت در این پروسه ثابت کنند که افغان‌ها برای صلح و ثبات کشور شان نیز دست بالایی دارد.

تقوی میگوید که ما از تمام ولسوالان ولایت کابل خواستیم که پروسه‌ای انتخابات شرکت نموده از کاندید خاصی نیز حمایت نکنند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌گردد که عمده ترین نگرانی‌های مردم نیز دخالت دولت مردان کشور در پروسه انتخابات است.

مولوی سمیع‌الله یکی از عالمان دین که در این سیمنار صحبت می‌کرد می‌گوید که اگر مردم می‌خواهند کشور شان آباد آزاد و دارای حاکمیت ملی بر اساس منافع ملی باشد باید در پروسه‌ای انتخابات شرکت نموده و از هیچ تهدیدی هم نترسیده و زعیم سیاسی شان را انتخاباب نمایند.

گفتنی است که این سمینار برای یک روز در کابل برگزار شده و قرار است در ولایت های افغانستان نیز برگزار گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *