آگاهی زنان از حقوق شان آمار خشونت را در بلخ بالا برده است

ولایت بلخ از جمله ولایت های است که گفته می شود بیشتر زنان این ولایت از حقوق شان آگاه هستند و زمینه رفتن آنان به مکان های آموزشی و کاری مساعد است.

حضور پر رنگ زنان در ادارات دولتی، غیر دولتی و مکان های آموزشی و چشمگیر بودن فعالیت آنان در عرصه های رسانه یی و فرهنگی از دست آوردهای سالهای پسین ولایت بلخ بشمار می رود.

از سوی دیگر تامین بودن امنیت نسبی درین ولایت زمینه های کاری را که در اکثر ولایت های افغانستان شاید فراهم نباشد برای زنان مهیا ساخته است.

با این همه، میزان قضایای به ثبت رسیده خشونت علیه زنان در ریاست امور زنان ولایت بلخ ، هنوز هم نشانگر آنست که زنان درین ولایت با مشکلات و خشونت های خانواده گی دست و پنجه نرم می کنند.

به اساس گفته های ریس امور زنان ولایت بلخ در شش ماه گذشته سال جاری هجری خورشیدی ۲۸۶ قضیه خشونت علیه زنان درین ولایت ثبت این ریاست شده است.

شهلا حدید ریس امور زنان ولایت بلخ در گفت و گویی با خبرگزاری خاورمیانه گفت: در دو ربع نخست سال ۱۳۸۵ جمعاً ۲۸۶ قضیه خشونت علیه زنان که اکثر این قضایا را خشونت های خانواده گی تشکیل می دهد ثبت این ریاست شده است.

محراب الدین ابراهیمی در حین گفتگو به شهلا حدید رئیس امور زنان ولایت بلخ

به گفته ریس امور زنان ولایت بلخ بیشتر این قضایا را خشونت های خانواده گی، قتل، لت و کوپ و تجاوز تشکیل می دهد.

اما به گفته خانم حدید بلند بودن گراف ثبت قضایای خشونت علیه زنان، بیانگر آگاهی این قشر از حقوق شان در بلخ هست و از جانب دیگر بیشتر زمینه دست یابی به محاکم و نهادهای مدافع حقوق زنان درین ولایت فراهم است.

ریس امور زنان بلخ همچنان از دسترسی زنان به نهادهای آموزشی و کاری ابراز خرسندی کرده، میزان اشتراک زنان را در عرصه های مختلف درین ولایت نسبت به سایر ولایت های شمالی کشور قناعت می خواند.

فعالان حقوق زن در مزارشریف نیز از حضور پر رنگ زنان در نهادهای آموزشی و کاری خرسندی می کنند و اما تنها این روند را برای زنان بلخ بسنده نمی دانند.

نوریه ندا فعال حقوق زن در بلخ و مسؤل موسسه حقوقی پاځون در گفت و گویی به خبرگزاری خاورمیانه گفت: “با آنکه بلخ از امن ترین ولایت های کشور است، اما با آنهم هنوز میزان خشونت علیه زنان درین ولایت بلند است و آنچنانی که میبایست نظر به دست آوردهای فرهنگی و اجتماعی این ولایت زنان در آرامش باشند، نیستند”.

%d8%b3%d9%85%db%8c%d9%87

این فعال حقوق زن موجودیت زورمندان محلی، نا آگاهی اکثر مردم از حقوق زنان و عدم دسترسی خانمها به نهادهای عدلی و قضایی را از جمله چالش های اساسی فرا راه زنان بر میشمارد.

با آنکه فعالان حقوق زن در بلخ میان نگرانی و خوشبینی از وضعیت زنان به سر می برند؛ اما خواستار آن هستند که جلوی خودسری های زورمندان در مناطق دور دست این ولایت، محاکمه صحرایی و تصامیم خودسرانه در مورد زنان و دختران گرفته شود.

بلخ از ولایت های امن کشور است که نظر به سایر ولایت های دیگر افغانستان زنان و دختران میتوانند در ملاء عام ظاهر شوند و در ادارات دولتی کار نمایند، موردی که در شماری از ولایت های کشور نقطه قرمز شناخته می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *