آمریکا به دنبال تشدید جنگ در خاورمیانه، برای فروش تسلیحاتش

منابع مطلع از تحرکات جدید وزارت خارجه آمریکا در پی آزادی حلب خبر داده و تاکید کردند آمریکا قصد دارد تسلیحات جدید خود را در اختیار معارضان سکولار و نه اسلام‌گرا در سوریه قرار داده و برای جذب اقلیت‌ها در صفوف معارضان تلاش می‌کند.

روزنامه های نزدیک به دولت آمریکا همچون واشنگتن پست، نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز پیروزی ارتش سوریه و متحدانش در حلب را بزرگ ترین پیروزی از ابتدای جنگ حلب توصیف کرده و گفتند با این حساب سرنگونی دولت سوریه مساله ای بعید به نظر می رسد.

برخی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس نیز معتقدند مساله سرنگونی دولت سوریه در پی آزادی حلب به پول و تلاش سیاسی، دیپلماتیک، رسانه ای و طائفه ای بیشتر نیاز دارد.

به گفته این تحلیلگران، دولت ترامپ که تا روزهای آتی در آمریکا به قدرت خواهد رسید، باید برای صدور تصمیم ها و اتخاذ مواضعی همسو با سیاست خارجی شیخ نشین ها و بخصوص ریاض متقاعد شود.

عربستان هم به طور تعمدی از احساس نارضایتی رایج در محافل آمریکایی و اروپایی نسبت به ضعف دولت اوباما بهره برداری خوهد کرد بخصوص که نبرد اخیر حلب صحنه اقتدار روسیه و شکستن غرور آمریکا در سوریه بود.

در همین راستا برخی مراکز تحقیقاتی در آمریکا به تازگی برنامه هایی عملیاتی در ابعاد رسانه ای، تبلیغاتی، روانی و سیاسی وضع کرده اند تا افکار عمومی سوریه، بافت جمعیتی و روابط اقوام و طوائف مختلف با یکدیگر را مجددا بررسی کند تا ببیند فتنه انگیزی های طائفه ای و مذهبی برخی قدرت های منطقه ای برای ایجاد شکاف در جامعه سوریه چه نتیجه ای داشته است و بار دیگر با جدایی بین گروه های معارض، سکولارها را معتمد خود دانسته و معارضان دین گرا و اسلام گرا را کنار بگذارند.

آمریکا همچنین به دنبال تدارک نقشه ای برای جذب اقلیت های سوریه در صفوف معارضان و فراهم کردن فضای رسانه ای، روانی و سیاسی جامعه بین المللی برای بررسی قوی وضعیت اقلیت ها و تصمین موجودیت و آینده آنها در سوریه است، به گونه ای که گام های عملی برای پیوستن اقلیت ها به جمع معارضان سوری برداشته شود و مثل سابق تنها به صدور بیانیه های مکتوب و اظهارات در این خصوص اکتفا نشود.

در همین راستا تحرکات بی سابقه ای به خصوص در وزارت خارجه آمریکا آغاز شده که از جمله آن استقبال روزانه از شخصیت های دیپلماتیک و اطلاعاتی غرب در اتحادیه اروپاست. منابع آمریکایی این فعالیت دیپلماتیک را پدیده ای بی سابقه توصیف کردند که با آزادسازی اخیر شهر حلب در ارتباط است.

وزارت خارجه آمریکا به دنبال آزادی حلب با هیات هایی اطلاعاتی از جمله هیات های سعودی، اردنی و هیات هایی از سرویس های اطلاعاتی انگلیس و آلمان ملاقات داشته و حتی برخی شخصیت های سوری معارض مثل برهان غلیون هم به آمریکا سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار داشته است.

این فعالیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا پس از آن شدت یافته که رئیس جمهور آمریکا قانونی را امضا کرد که به موجب آن موشک های ضد هوایی در اختیار گروه های مسلح در سوریه قرار می گیرد.

معلوم می شود اوباما تصمیم دارد قبل از تحویل قدرت به ترامپ نقشه های خود را برای سوریه پساحلب به اجرا گذاشته و سلاح های مرگبار را به تروریست ها برساند، به خصوص که ترامپ در مبارزات انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات، کمک آمریکا به گروه های معارض در سوریه را متوقف می کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *