آمریکا از پایگاه هوایی رومانی برای انتقال نظامیان از افغانستان استفاده می‌کند

آمریکا با رومانی توافق کرده است تا از پایگاه هوایی این کشور بعنوان نقطه حمل و نقل نیروهای آمریکایی که افغانستان را ترک می‌کنند، استفاده کند.

بر اساس این گزارش منتشر شده از بی بی سی ، این توافقنامه در گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای صورت گرفت که در پنتاگون برگزار شد و به آمریکا اجازه می‌دهد تا عملیات‌های پرواز خود را از پایگاه هوایی «ماناس» قرقیزستان به رومانی تغییر دهد.

واشنگتن در صدد است اکثر ۵۲ هزار نظامی خود در افغانستان را تا پایان ۲۰۱۴ از این کشور خارج کند و مدت قرارداد اجاره پایگاه ماناس که در اختیار آمریکا قرار دارد در ۲۰۱۴ به پایان می‌رسد.

آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد تعداد کمی از نیروهای خود را بعد از به پایان رسیدن ضرب‌الاجل پایان ۲۰۱۴، در افغانستان حفظ کند اما هنوز در حال مذاکره در خصوص جزئیات این قضیه با دولت کابل است.

توافق درباره استفاده از پایگاه هوایی «میهایل کوگالنیچانو» رومانی در حین گفت‌وگوهای میان «چاک هیگل» و «میرچا دوسا» وزرای دفاع آمریکا و رومانی در پنتاگون صورت گرفت.

«جرج لیتل» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیگل این توافق را مورد تحسین قرار داده است و در این زمان که آمریکا برای کاهش عملیات‌های مرکز انتقال در ماناس آماده می‌شود، این توافق بسیار حائز اهمیت است.

در این بیانیه آمده است: هیگل این توافق را تعهد رومانی به ایساف و همچنین تعهد این کشور به امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند.

جزئیات این توافقنامه هنوز منتشر نشده است اما این پایگاه در روستای «کنستانته» در نزدیکی دریای سیاه قرار دارد.

در ماه جون ، پارلمان قرقیزستان رأی داد که مدت اجاره ماناس توسط آمریکا در جنوری ۲۰۱۴ به پایان برسد. آمریکا سالانه مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای اجاره این پایگاه می‌پرداخته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *