«آل سعود» از دیسکوی حلال در جده تا پول و یونیفورم برای هراس افگنان در افغانستان

از اینکه افغانستان به «دیگ بی سرپوش» تشبیه می شود، چندان تعجب آور هم نیست؛ چون هر شخص و هر کشوری به خود اجازه می دهد در امور آن مداخله کند.

از پاکستان به عنوان کشوری که از ابتدا در امور کشور مداخله داشته، یاد می شود و بارها مقام های عالی رتبه دولتی به آن اذعان داشتند.

در زمان حضور و قدرت ابتدایی طالبان نیز بارها ادعا شده بود که شماری از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و پاکستان حامیان اصلی این گروه هستند.

برخی از کشورها و قدرت های دیگر نیز برای رسیدن به اهدافشان بی نقش در امور افغانستان نبوده و هرکدام به نحوی برای رسیدن به اهدافشان، دست به مداخله زدند.

این روند ادامه داشت و جهان تنها گرفتار و مصروف طالبان بودند که به یکباره و بر اساس یک برنامه مشخص، گروه دیگری با خشونت و طرز کار فجیع تر ظهور کرد.

داعش نام این گروه تروریستی بود که کم کم به افغانستان نیز نفوذ کرد؛ هرچند که بیشتر فعالیت آن را عراق و سوریه تشکیل می داد و قدرت های جهان به دنبال نابودی این گروه برآمدند.

حضور و دوام حضور امریکا در عراق و سوریه، به دلیل نابودی گروه تروریستی داعش بود؛ اما برنامه های دیگر در حال عملی شدن بود.

عربستان سعودی نیز به عنوان حامی امریکا از فرصت استفاده کرده و در کنار خشونت و نسل کشی در یمن با ائتلاف عرب، به اساس برخی گزارش رسانه های خارجی، به صورت پنهانی در پی حمایت از گروه داعش برآمد.

داعش در عراق و سوریه شکست خورد؛ اما آل سعود در پی این اتفاق به دنبال حضور در افغانستان بود و چندی پیش در دو عملیات جداگانه نیروهای امنیتی در ولایت های شمال شرقی کنر و جلال آباد، اعضای گروه تروریستی داعش و طالبان را کشته و اسیر ساختند که از نزد آنها پول های عربستان و یونیفورم نظامی این کشور به دست آمد.

  • برخی از گزارش های تائید نشده و ادعا شده از سوی باشنده گان محل، داعش در حال فعالیت های بیشتر در ولایت های شمال شرقی است و برخی از اعضای آن نیز به زبان های افغانستان صحبت می کنند.

در دو گزارش نشر شده خبرگزاری خاورمیانه که مقام های محلی ننگرهار هم تائید کرده بودند، طالبان مسلح با استفاده از یونیفورم نظامی عربستان کشته شده و اعضای گروه تروریستی داعش کشته شده و از نزد آنها «ریال» عربستان سعودی به دست آمده بود.

این ها خود نشان دهنده آن است که عربستان به صورت واضح در پی تقویت و حمایت از گروه های ترویستی در افغانستان است و برای رسیدن به اهدافش حاضر است پول های رایگان نفت را به صورت فراوان مصرف کند.

نباید فراموش کرد که حضور عربستان تنها به حمایت مالی و تجهیزات به گروه های تروریستی ختم نمی شود و این کشور با ایجاد مراکزی در فکر ترویج عقاید افراطی را دنبال می کند.

اقدامات و اتفاقات اخیر در ولایت های شمال شرقی کشور نگرانی عمده باشنده گان این ولایت ها را نیز به دنبال داشته است.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *