آغاز اجلاس بین المللی محبان اهل بیت و مساله تکفیری ها؛ پایان پروژه داعش در خاورمیانه

روز چهارشنبه (۱قوس) اجلاس بین المللی محبان اهل بیت و مساله تکفیری‌ها در تهران آغاز شد این اجلاس دو روز ادامه داشت، در این اجلاس بیش از ۵۰۰ نفر از علمای شیعه و سنی از ۹۴ کشور جهان و ۲۵۰ نفر از علمای شیعه و سنی از داخل ایران شرکت کرده بودند.

از افغانستان استاد حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه، صبغت الله مجددی، سید اسحاق گیلانی، مولوی رحمانی و دیگر شخصیت سیاسی در این کانفرانس اشتراک کرده بودند.

هدف این اجلاس افزایش وحدت بین مسلمانان و موضوعات مشترک بین سنی و شیعه بود و همچنان روی موضوعات مختلف در خصوص مساله تکفیرها بحث صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه استاد محقق ضمن این‌که مراتب همدردی خود را با مردم بخاطر زلزله ایران بیان کرد گفت: «به مناسبت پیروزی های بزرگی که مجاهدین و رزمندگان مقاومت اسلامی در برابر نیروی دهشت افگن داعش بدست آوردند، در کشور برادر عراق، کشوری که بسیار خرابی ها را متحمل شد درطی سالهای اخیر، آثار تاریخی و فرهنگی شان تخریب شد، ملتشان زجرهای فراوان دیدند، قتل عام ها را تحمل کردند و سرانجام پیروز شدند. همچنین ملت برادر سوریه که دسایس استعمار و استکبار و دهشت افگنان بین المللی طی چندسال اخیر کشور آنها را به خرابی کشاندند، و آنها هم پیروز شدند. این پیروزی را به تمام جهان اسلام، به تمام محبان اهل بیت(ع) خصوصاً به ملت عراق و سوریه تبریک عرض می کنم.»

استاد محقق در ادامه سخنرانی خود ضمن این‌که جنگ سوریه را جنگ علیه کفر خواند اظهار داشت که « لازم می دانم از همه رزمندگانی که در این نبردها تشریک مساعی کردند چه از رزمندان عراق و سوریه، ارتش عراق و سوریه، حشدالشعبی عراق، همچنین رزمندگان ایران و جای جای دنیا که در این نبردها شرکت کردند و در حقیقت نبرد اسلام علیه کفر و دسایس استکبار جهانی بود پیروز شدند، از آنها صمیمانه تشکری کنم.»

معاون دوم ریاست اجراییه افغانستان ضمن این که نقش سردار قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله را در جنگ علیه گروه تروریستی داعش برجسته خواند گفت « افغانستان مظلوم و قهرمان که کمونیزم را در جهان شکست داد و جهان را آزاد کرد چهل سال می شود که درگیر جنگ است، بخاطری که دسایس اسکتبار نگذاشت که در اینجا یک حکومت اسلامی پیروز و پر افتخار سر بلند کند، اگر امروز عراق و سوریه به ویرانه مبدل می شود بخاطر این است که ما مسلمان ها وحدت نداریم و دشمنان اسلام می آیند دسایس خود را در اینجا پیاده می کنند.»

محقق ضمن این که دست دوستی دراز کردن اعراب را به سوی بیگانه‌گان محکوم کرد گفت « سرانی که بنام اسلام حکومت می کنند اینها رمز وحدت اسلامی را درک نکرده اند، قرآن کریم می فرماید: «لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ» کسی که دشمنان اسلام را به خود دوست انتخاب می کند آنها هستند. امروز می روند با دشمنان اسلام با یهود و نصارا یکجای می شوند علیه مسلمانان دیگر، چه جواب دارند»

استاد محقق خاطر نشان کرد که « امروز عراق و سوریه از چنگ داعش خلاص شد. اما هنوز ختم نیست. گروه های تروریستی دیگری است. اما مسئله یمن، مسئله فلسطین، مسئله افغانستان مظلوم که امروز بیش از ده هزار داعشی و فراری های داعش از آسیای میانه و از جاهای دیگر به افغانستان منتقل شدند.»

محقق تاکید کرد که « شمال افغانستان از بدخشان تا بادغیس و هرات امن بود، جنگ در این قسمت ها نبود، اما با حضور داعش امروز شمال افغانستان در جنگ است. اگر شمال افغانستان ناامن شود آسیای میانه و کشورهای اسلامی ناامن می شود. و بدانید که اگر دشمن در عراق و سوریه شکست خورد پایگاه خود را در افغانستان محکم می کند. امروز باید تمام جهان دست بدست هم بدهند و شرّ داعش را از افغانستان دفع کنند امروز قضیه یمن را حل کنند تا اینکه جهان اسلام روی آرامش را ببیند.»

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه در اختتامیه اجلاس جهانی “محبان اهل بیت و مسئله تکفیری ها” شرکت کنندگان بر اهمیت موضوع فلسطین و آزادی آن و همچنین حمایت از مواضع جمهوری اسلامی و محور مقاومت بودن ایران تاکید کردند.»

داعش در سوریه شکست خورد و در افغانستان در حال رشد است، آموزگاران نظامی از پاکستان میایند و این گروه تروریستی همواره در پی بدنام کردن جهان اسلام است.

کار داعش البته در حوزه جنگ گسترده مسلحانه با پیروزی ارتش سوریه و هم‌پیمانان شان در شهر ابوکمال با پیام سردار سلیمانی تمام شد و مبارزه اصلی به میدان دیپلماتیک منتقل شده است تا دستاوردهای امنیتی به دستاوردهای سیاسی تبدیل شوند.

سه شنبه هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سوچی میزبان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود. که پوتین بعد از این دیدار با سران چندین کشور قدرتمند از جمله امریکا تماس تیلفونی داشته و بر سر موضوع امنیت افغانستان هم بحث صورت گرفته بود.

چند روز قبل هم حسن روحانی، پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در نشست شهر سوچی درباره سوریه گفت و گو کردند و با صدور بیانیه ای در پایان نشست سه جانبه تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تایید مجدد قرار دادند.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *